LITEN RAPPORT FRA SKOLEFORUM

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Mette
Medlem

LITEN RAPPORT FRA SKOLEFORUM

Post by Mette »

Lykkelige barn har stand på messen Skoleforum på Norges Varemesser på Lillestrøm. It's Learning har vært så snille å la oss disponere en del av deres stand gratis. Messen går over to dager, fra i går til i dag. Sammen med Johanna hadde jeg gleden av å stå på stand for foreningen i går.

Vi delte ut brosjyrer og visittkort og prøvde å snakke med så mange som mulig. De aller fleste hadde stor forståelse for det vi fortalte og ganske mange delte våre erfaringer.

Jeg snakket med mange interessante mennesker. Blant annet en tidligere barnepleier som hadde omskolert seg og tatt doktorgrad i matematikk og som virkelig brant for faget. Hun var veldig opptatt av å få faglærere inn også for de aller minste. En assisterende rektor for en videregående skole fortalte at han hadde med seg en gjeng elever som skulle delta i en konkurranse på messen. I bilen på vei til dit hadde han spurt elevene hva som skulle til for å få en så god skolehverdag som mulig. Da hadde elevene svart at en av tingene var å gi de flinke riktige utfordringer. Da jeg ga han brosjyren og fortalte litt om foreningen så opplevde han det som en bekreftelse på det elevene hadde sagt.

Innimellom var det nesten flere utstillere enn besøkende. Vi utstillerne snakket mye med hverandre. Den som gjorde sterkest inntrykk var en mattelærer som hadde tatt seg en pause fra undervisning og som nå jobber med å lansere et matematikktilbud på nettet som skal selges til ungdomsskoler og andre interesserte. Han la vekt på at en slik løsning vil være godt egnet for både de ekstra flinke og de som har problemer med matematikk. I tillegg la han vekt på at lærerne slipper å bruke tid på å kontrollere og rette lekser, noe som frigir tid til undervisning. Han fortalte hvordan han som lærer hadde jobbet for å gi alle elevene sine et godt tilbud. Jeg kommer til å følge med dette firmaet! Godt å høre at han var helt sikker på at han skulle tilbake til undervisning.

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell holdt åpningstale for messen. Jeg var ikke til stede under talen, men noen som var innom standen vår fortalte at han hadde fortalt et eksempel om en flink elev som hadde opplevd å bare få "mer av det samme" fordi han var flink og om hvor demotiverende det hadde vært.

Jeg opplevde at mange begynner å få forståelse for problemstillingen. Håper også at vi bidrar til økt forståelse ved å delta på messen. Kanskje får vi også noen nye medlemmer i Lykkelige Barn?

HIlsen fra Mette :lol:

Heidi
Foreldrekontakt

Re: LITEN RAPPORT FRA SKOLEFORUM

Post by Heidi »

Så flott med en rapport skoleforumet, tusen takk, satte pris på den :)
Heidi, mor til 2

tove
Foreldrekontakt

Post by tove »

SÅ BRA å få rapport fra messen, Mette! Dere gjør en kjempejobb! Tusen takk :D !

staales
Medlem

Post by staales »

Tusen takk for rapporten. Jeg var veldig spent på hvordan responsen ville være. Det virker som om det var en positiv opplevelse.

Ståle

ieva
Medlem

Post by ieva »

Skoleforemet i dag:
Kan i stor grad bekrefte Mettes erfaringer. Relativt få besøkende. Fikk snakket med noen av de som også Mette og Johanna hadde snakket med i går. Noen var veldig postive, slik som en av de første som besøkte standet. Hun hadde en datter som var begavet og fortalte at hun kjente seg igjen i problematikken. Hun sa at foreldre måtte fortsatte å stå på. Hun var lærer selv, og hadde erfart skoleverket både som en profesjonell og som mor.
Så var det noen andre - positive, men samtidig spørrende. De var åpne på at de visste lite, og bekreftet at det var nærliggende å se på barnas begavelse som luksusproblem.
Så var det en pensjonert forsker som mente at det beste for slike barn var å komme seg ut og gjøre ”normale” aktiviteter som fotball, tur i skogen eller noen innenfor musikken. Å lese bøker hele tiden var direkte usunt, mente han, og ønsket ikke å høre etter når jeg prøvde å fortelle at det er ingen som tvinger barna til det. Det er heller slikt at vi, foreldre, vil få de ut i de såkalte ”normale” aktivitetene, men at det er veldig varierende om hvor vidt man lykkes med det. Han mente at man måtte snakke med barna og få dem til å ikke stikke seg fram. Kort sagt – han var for å videreføre jantelovens åk,og det kunne jeg ”dessverre” ikke støtte ham i.
Det var også noen som så på standen fra veldig trygg avstand og du så at de syntes dette var ingen ting for dem å engasjere seg i. Men de så i hvert fall. Og det kan jo være at selv om de ville holde trygg avstand på messen, så kommer de i hvert fall huske at de har sett oss.
Jeg ble også intervjuet av en som var frilans-journalist. Hun sklulle prøve å skrive en artikkel om oss i Skolemagasinet og kanskje flere steder. Får nå se....
Samlet sett nyttige erfaringer.

Vil takke Mette og Johanna for at dere stilte opp!

ieva
Medlem

Post by ieva »

Det var en ting jeg glemte å skrive om i går - det finnes nettbaserte løsninger som kan brukes for tilpasset undervisning. Barna får da egne mapper hvor de forholder seg direkte til læreren, og på den måten får jobbet i sitt eget tempo. den ene er ferdig til høsten, og så brukbar ut. Det er visst også mulig å få brukt den individuelt hvis skolen har ikke penger til å kjøpe den inn til hele elevmassen. Det vil nok koste noe for foreldre, men det er dog bedre det enn ingenting.

Post Reply