Musikalsk begavelse

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Pianisten
Medlem

Musikalsk begavelse

Post by Pianisten »

Er det noen der ute som har et spesielt begavet barn innefor musikk. Min datter er 15 og er pianist med klassiske verk som sin "spesialitet ".

tove
Foreldrekontakt

Re: Musikalsk begavelse

Post by tove »

Her vet jeg at det finnes mange blant medlemmene iallefall, så håper du får svar fra noen.. ;)

Pianisten
Medlem

Post by Pianisten »

Har lagt inn på lukket nett også, men ingen respons foreløpig :(

floken

Post by floken »

Pianisten wrote:Er det noen der ute som har et spesielt begavet barn innefor musikk. Min datter er 15 og er pianist med klassiske verk som sin "spesialitet ".
Hva legger du i spesielt begavet innenfor musikk?

Pianisten
Medlem

Post by Pianisten »

Bør vel ha ferdigheter utover det som er vanlig for alderen.

Min datter går for å være en stor begavelse på piano, da spiller hun stykker som kun det fysiske setter begrensninger for ( for liten styrke i fingre ol pga alder, som feks verker av Rachamninov som krever ekstremt lange fingre og styrke i de to minste fingrene))
Men som sagt så definerer jeg musikalse begavelse barn og unge som har ferdigheter langt utover det som er vanlig for alderen

Opptina

Post by Opptina »

Pianisten wrote:Har lagt inn på lukket nett også, men ingen respons foreløpig :(
Hei

Det kan være at det er mange småbarnsfamilier med i dette forumet. At ikke alle har råd til eller er klar over at barna evt. er så veldig begavet innen musikk. Jeg selv ble rimelig oppgitt da jeg ikke kunne få inn min sønn i musikkskolen grunnet aldersgrense på 8 år. Nå som han er 8 år har mange andre interesser og dukket opp. Han er fortsatt interessert i musikk og lar seg rive med omtrent som tidligere..

Tanken min er at det kan være veldig få som evt. har fått tilbakemelding om at de har et svært begavet barn musikalsk sett, grunnet alderen deres.. Man skal jo være ganske god innen dette feltet selv, som forelder, for å forstå hvor landet ligger hos barnet, slik jeg ser det.

Håper dere får kontakt, og jeg ønsker dere lykke til videre. Gleder meg til en evt. liten minikonsert ved et evt. treff opp og fram ;)

Opptina :)

floken

Post by floken »

Opptina wrote:
Pianisten wrote:Har lagt inn på lukket nett også, men ingen respons foreløpig :(
Hei

Det kan være at det er mange småbarnsfamilier med i dette forumet. At ikke alle har råd til eller er klar over at barna evt. er så veldig begavet innen musikk. Jeg selv ble rimelig oppgitt da jeg ikke kunne få inn min sønn i musikkskolen grunnet aldersgrense på 8 år. Nå som han er 8 år har mange andre interesser og dukket opp. Han er fortsatt interessert i musikk og lar seg rive med omtrent som tidligere..

Tanken min er at det kan være veldig få som evt. har fått tilbakemelding om at de har et svært begavet barn musikalsk sett, grunnet alderen deres.. Man skal jo være ganske god innen dette feltet selv, som forelder, for å forstå hvor landet ligger hos barnet, slik jeg ser det.

Håper dere får kontakt, og jeg ønsker dere lykke til videre. Gleder meg til en evt. liten minikonsert ved et evt. treff opp og fram ;)

Opptina :)
Du er helt klart inne på noe viktig der. Selv har vi en sønn som har ekstremt lyst til å lære å spille fiolin - men etter utallige søk blir vi bare møtt med at han må vente til han begynner på skolen.... Han var helt klar da han var 3!! Sånt er forferdelig trist.

Når det er sagt, hvor går skillet mellom særdeles god motorikk og musikalsk begavethet? Jeg tenker på dette med piano. Piano er jo å anse som et av de enkleste instrumenter å håndtere, og det kreves vel så mye fingerferdighet som egentlig intelligens...?? Å for eksempel spille rent på et strykeinstrument, hvor kvaliteten i prestasjonen avhenger av gehør... dreier seg kanskje om hakket mer musikalsk begavethet? Jeg tenker da for eksempel på absolutt gehør? Bare noen spørsmål jeg stiller sånn ut i luften, og mener overhodet ikke å si at denne 15 åringen ikke er et musikalsk talent. Det er mange som trekker sammenhenger mellom matematisk forståelse og musikk, for eksempel... Jeg bare lurer på hva definisjonen av musikalsk begavethet egentlig er, og hvordan den måles?

Pianisten
Medlem

Post by Pianisten »

floken wrote: Du er helt klart inne på noe viktig der. Selv har vi en sønn som har ekstremt lyst til å lære å spille fiolin - men etter utallige søk blir vi bare møtt med at han må vente til han begynner på skolen.... Han var helt klar da han var 3!! Sånt er forferdelig trist.

Når det er sagt, hvor går skillet mellom særdeles god motorikk og musikalsk begavethet? Jeg tenker på dette med piano. Piano er jo å anse som et av de enkleste instrumenter å håndtere, og det kreves vel så mye fingerferdighet som egentlig intelligens...?? Å for eksempel spille rent på et strykeinstrument, hvor kvaliteten i prestasjonen avhenger av gehør... dreier seg kanskje om hakket mer musikalsk begavethet? Jeg tenker da for eksempel på absolutt gehør? Bare noen spørsmål jeg stiller sånn ut i luften, og mener overhodet ikke å si at denne 15 åringen ikke er et musikalsk talent. Det er mange som trekker sammenhenger mellom matematisk forståelse og musikk, for eksempel... Jeg bare lurer på hva definisjonen av musikalsk begavethet egentlig er, og hvordan den måles?
Det er stooor forskjell på de som er flink til å spille piano og de som er begavet. Min datter spiller i tillegg fiolin og kirkeorgel. Min datter sier at det stilles større krav til henne på piano fordi dette instrumentet er et soloinstrument og gjerne det eneste i et orkester, hun høres mye bedre enn de andre. Som fiolinist kan hun "skjule" seg i mengden når det er noe hun ikke helt mestrer ol. Det er få fiolinister som får være solister. Det går færre virkelige gode pianister på hver god fiolinist, og det kan man sikkert diskutere hvorfor.

Kjenner jeg blir litt provosert ang det du sier om piano, min datter øver MYE mer på piano enn fiolin, og det handler om presisjon, følelser og uttrykk som er mye mer krevende å få uttrykt på piano enn på fiolin. Vi snakker ikke om piano til husbruk.

kameleon

Post by kameleon »

Urk - flash back til mange utrolig langtekkelige og meningsløse diskusjoner i pauserommet på musikkstudiet... :| Her er mitt (faste) bidrag: Hvert instrument har vel sine utfordringer og sine fordeler, og så lenge det er noen som vier livet sitt til å utforske mulighetene og utfordre begrensningene i instrumentet vil kravet til instrumentale ferdigheter øke for andre som øver på samme instrument!?

Ta fiolin, f.eks. Det vanskelige på fiolin er aldeles ikke å spille rent, men å mestre buen - en motorisk ferdighet. (Links-fiolinister spiller med buen i v.h.) Det vanskeligste på piano på litt høyere nivå enn å "få lyd" i instrumentet kan være å få til gode musikalske linjer, fordi tonen bare vil svinne hen etter anslaget. For å kompensere det trengs det både god finmotorisk beherskelse og forståelse av sanglighet (rart på norsk, cantabilitet på "musikalsk") og timing. Begge instrumenter krever svært god koordinasjon mellom hendene. Blant annet. Dette var mest for å komplisere debatten.

Logisk-matematisk intelligens kan anvendes til å tilegne seg notelesing og beregne tid i samspill med andre. Det er også en del som ser (etter) sammenheng mellom musikalsk og matematisk evne. Men musikalske talenter kommer som andre i forskjellig tapning, og de som har svakere matematiske ferdigheter kan bruke andre innfallsvinkler til (enn?!) notelesing og musikalsk utfoldelse.

Å mestre et instrument krever altså både motorisk og intellektuell ferdighet, med noe ulike krav på forskjellige instrumenter. Å spille musikk slik at det berører andre mennesker krever dessuten gehør, tidsfornemmelse og formidlingsevne - og kanskje mest av alt evnen til selv å oppleve, bli betatt og berørt av musikk.
Last edited by kameleon on Fri 20. Feb, 2009 11:48, edited 1 time in total.
To gutter, 11 og 13 år

Pianisten
Medlem

Post by Pianisten »

Godt sagt !!!

floken

Post by floken »

Hva med absolutt gehør?

kameleon

Post by kameleon »

floken wrote:Hva med absolutt gehør?
Nesten alle som har absolutt gehør har begynt å spille et instrument før skolealder. Jo tidligere start på instrumentet, jo høyere andel med absolutt gehør.

Tonehøyder er en kulturell sak, å gjenkjenne dem er trening. I noen tilfeller en fordel, oftere til bry.
To gutter, 11 og 13 år

Post Reply