Over normalen...?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
BKT

Over normalen...?

Post by BKT »

Meldte meg inn på sidene her i dag, og har en del spørsmål ang vår datter på 4 år som jeg håper det er noen som kan respondere på...

Hun lærte seg bokstavene og alfabetet da hun så vidt hadde rundet 2 år. De på bhg møtte oss med "sure miner" da vi fortalte dem dette... Hun har vært usedvanlig opptatt av bøker fra hun var bare baby - hvis vi var borte noen dager så var det bøkene sine hun krabbet bort til og lekte med først:) Hun ønsket seg magnetbokstaver da hun var rundt 2 år. Disse begynte hun å leke med da, og hun knakk lesekoden da hun var 3 år og 4 mnd. Hun kom til meg og leste et ord på 3 bokstaver, jeg trodde det bare var "flaks", og begynte å skrive ned ord som sol, ost etc og hun leste dette kjempefint, så kom faren hennes og skrev ned Rosenborg, og jenta leste dette ordet like lett som "sol" og "ost" etc:) Da skjønte jeg at hun hadde knekt lesekoden. Jeg er selv adjunkt med opprykk og har jobbet mange år på barneskole. Hun skrev sitt første brev (på datamaskina) da hun var ca 3,5 år. Dette var med lange setninger (blant annet ordet "konfirmasjon" og "bløtkake"). Nå i en alder av 4 år, skriver hun lange brev (ønskeliste til nissen på 3 A-4 sider) og dikt på datamaskina, i tillegg til at hun nå har begynt å skrive lange setninger får hånd. Hun har lenge skrevet bokstaver og ord for hånd, men det er kjappere på dataen så derfor foretrekker hun å skrive der.

Hun har også en usedvanlig god hukommelse. Hun husker ting fra hun var baby, ting som ble sagt og gjort på denne tiden. Hun husker også andre ting kjempegodt. Hun er meget observant og kan konsentrere seg om f eks perling, puzlespill, bøker etc i lang tid av gangen. Hun er en meget bestemt dame og sier fra om sine meninger klart og tydelig her hjemme. På bhg er hun mer forsiktig av seg, og gjør ikke så mye av seg.

Hun har en meget stor fantasi, etter at hun har lagt seg dikter hun eventyr til seg selv, hun rimer og dikter etc. Vi har snik-opptak av dette på video, for vi som foreldre ble veldig fasinert:)

Hun har også en veldig empatisk, omsorgsfull og stor beskyttelsesevne overfor lillebroren sin, hun tar ansvar uten at hun blir gitt det etc.

Matematikk har hun også begynt å interessere seg for, hun kan telle til hundre (og som hun selv sa, etter hundre så begynner man jo bare på nytt og sier hundre foran:), hun kan enkle pluss-stykker, og er veldig bevisst på "pluss", "er lik" , begreper etc. Hun lærte seg også navnet på former i 3års-alderen, og hun kunne også da skille årstidene (sommer, høst, vinter og vår) og hva som var typiske for disse. Hun lærte seg også da forskjellene på høyre og venstre. Andre begreper er også "vanlige" i hennes ordforråd og forståelse.

Litt komisk oppi det hele; hun har fra hun var lita pratet "rent" uten så mye talefeil, babyord etc, men det er enkelte ord hun "tuller" litt med og da skriver vi dem ned så hun får lese dem, og da ler hun og sier "å, er det sånn det ordet er ja:)"

Kommer ikke på noe mer akkurat nå... men har dere spørsmål så gjerne still spørsmål:)

mvh
BKT

MaM

Re: Over normalen...?

Post by MaM »

Jenta deres høres ut som min. :D meldte meg også inn her i dag.

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Du forteller helt åpenbart om ei uvanlig oppvakt jente :) Håper du har glede av å lese litt i forumet. Kontakt gjerne foreldrekontakten vår som kan hjelpe deg med svar på dine spørsmål :)
Heidi, mor til 2

BKT

Post by BKT »

Takk for svar begge to:) Skal kontakte foreldrekontakten her jeg:) Takk:)

Og så til MaM:
Er du også av den oppfatning av at din jente er over "gjennomsnittet" smart? Er litt redd for å snakke om jenta vår til våre kjente, for det høres ut som om jeg "skryter" av henne - og har i noen tilfeller opplevd at de tror jeg overdriver eller spøker på jentas bekostning... Har du noen slike erfaringer? ... Et eks: Da jenta vår skulle på 4års-kontroll på helsestasjonen så ville hun skrive et brev til helsesøster - det var vel på ca 1,5 A4-side eller noe (på dataen). Helsesøster spurte hva hun hadde med seg, hva som var på de arkene, og jenta viste dem til henne, tydelig stolt over det hun hadde skrevet - og helsesøster kvitterer med å fnyse og se "hånsk" på meg og jenta. Det var åpenbart at hun trodde det var jeg som hadde skrevet det, men hun sa det ikke høyt... Det var så enormt skuffende, og jeg så at jenta mi ble lei seg over en litt "rar" reaksjon. Jeg skryta av henne der inne, og sa at hun var kjempeflink jente:)

Har jenta deres blitt testet?

Er litt "redd" for å teste henne, for jeg er "redd" for å bli sett på som "tror du at du har et så smart barn du da.....". Vi bor på en ganske liten plass, og rykter sprer seg om ild i tørt gress her... Men vi har mange ganger pratet om at hun er ei meget spesiell lita frøken. Hadde vært greit å fått det svart på hvitt i så fall at hun ligger over gjennomsnittet, så vi har noe å "slå i bordet med" når hun skal begynne på skolen...

Jeg setter kjempestor pris på om du skriver litt om din jente - artig å høre:)

Mvh
BKT

Simen Gaure
Medlem

Post by Simen Gaure »

BKT wrote: Er litt "redd" for å teste henne, for jeg er "redd" for å bli sett på som "tror du at du har et så smart barn du da.....". Vi bor på en ganske liten plass, og rykter sprer seg om ild i tørt gress her... Men vi har mange ganger pratet om at hun er ei meget spesiell lita frøken. Hadde vært greit å fått det svart på hvitt i så fall at hun ligger over gjennomsnittet, så vi har noe å "slå i bordet med" når hun skal begynne på skolen...
Det høres ikke ut til å være noe spørsmål om hun ligger over gjennomsnittet, men snarere hvor mye. Og på hvilke områder.

Jeg synes ikke du skal være redd for tester. Det er ikke deg det bør handle om, men den lille solstrålen. Det kan være ganske vanskelig å få aksept på skolen for at hun kan lese, skrive og regne. Skal jeg dømme etter egne erfaringer er en mulig reaksjon "jaja, slikt sier jo alle foreldre, vi skal nok se om hun forstår det hun leser". Det kan også være ganske tungt å få aksept for at hun faktisk skal lære noe faglig på skolen de første 4-5 årene, det blir fort til at hun settes bort med en masse banale oppgaver uten egentlig å få noen undervisning tilpasset sitt nivå. Det kan resultere i andre problemer (f.eks. adferdsproblemer) som skolen har kompetanse på å håndtere, så da blir det fort ensidig fokus på det isteden.

En evnetest, en vanlig å bruke er WISC-III (http://en.wikipedia.org/wiki/Wechsler_I ... r_Children), gir informasjon om hvilke evner som er hvor sterke (eller svake), i betydningen hvor stor prosentandel av barn på samme alder som har like eller bedre evner. Skolen bør absolutt få vite hvis de er i ferd med å få inn en elev med generelle evner som de kun ser hvert 20. år. Ferdighetstester gir informasjon om hvilket klassetrinn ferdighetene/kunnskapene ligger på. Er hun f.eks. på femteklassenivå i lesing/skriving er det jo også noe skolen bør få vite om. Det er ikke noen kultur i norsk skole for å teste slikt, men det finnes tester, hvis man bare er litt om seg.

Norsk skole er ofte litt redde for så flinke barn, en ikke uvanlig tro er at barn blir arrogante og uspiselige hvis de kan mye mer enn andre barn, men dét er det jo stort sett voksne med dårlig selvbilde som blir. Og tror.

Det er også en vanlig holdning at ekstremt gode evner og ferdigheter ikke er noe problem, men et gode. Slik er det jo i voksensamfunnet, men slik er det ofte ikke på skolen. For det er ikke noe bra for barn å gå gjennom halve eller hele barneskolen uten intellektuelle utfordringer og uten å lære noe særlig faglig.

Du bør ta kontakt med PPT i god tid før skolestart, både for testing av generelt evnenivå og testing av kunnskaps/ferdighetsnivå (som er noe helt annet, en del har problemer med å skille det fra hverandre). Så kan PPT dra dette sammen med dere slik at dere slipper akkurat de holdningene du er redd for å møte. Meld gjerne fra hvordan det går med PPT, for det hender at de ikke helt forstår problemet. Og da får man finne på noe annet. Det er helt sikkert mange her med gode råd.

Det er ikke min mening å bidra til skrekkscenarioer, men en av grunnene til at dette nettverket finnes er jo nettopp at det ikke alltid er helt uproblematisk med svært evnerike barn i skolesammenheng.
s

BKT

Post by BKT »

Takk for svar:)
Er denne testen for så små barn som jenta mi...? Hun er 4 år...

Thrane
Medlem

Post by Thrane »

De bruker en egen test for så små barn, WPPSI:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wechsler_P ... telligence

BKT

Post by BKT »

takk for svar:)

BKT

Post by BKT »

Pratet litt med barnehagen ang jenta vår... De mener hun er så flink til å lese, skrive og regne at hun ikke trenger stimulans på dette i bhg, men at hun heller kan være ute å leke seg... Uhørt, spør du meg... Noen som har noen erfaringer som er lik våre...?
Blir takknemlig for svar:)

Post Reply