Ønsker synspunkter ang mitt barn.

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Mammatil1

Ønsker synspunkter ang mitt barn.

Post by Mammatil1 »

Heisann! Kom helt tilfeldig over dette nettforumet, og fikk veldig mange a-ha opplevelser mens jeg leste innleggene deres.
Jeg har en gutt som straks blir 4 år, og som familie og venner omtaler som veldig spesiell.
Som baby hadde han veldig lite søvnbehov, sov nesten ikke på dagen i det hele tatt. Han fikk vallergan et halvt års tid da han var to år, da vi foreldre var totalt utslitt fordi han forlangte å starte dagen i halv-fire - fire tiden om morgenen. Videre kan jeg fortelle at han nektet plutselig å ligge på ryggen i vogna da han var 4 mnd, og måtte settes opp støttet med puter, slik at han kunne betrakte verden omkring. Han har alltid likt å betrakte/observere ting og er veldig nysgjerrig. Han har alltid vært en ekstrem "trykkoman", dvs han trykker på ting og utforsker dem istedet for å leke med dem. Trykketrangen og utforskertrangen er fremdeles så stor at det blir slitsomt å være foreldre som må irettesette hele tiden fordi han ikke "klarer" å styre seg. Gutten min er stort sett alltid blid og fornøyd, har veldig mange venner i barnehagen og blir omtalt som veldig sosial. Men, han kan også være innmari sta og trassete når ting ikke blir som forventet, og får sinneutbrudd som resulterer i at han slår pga frustrasjon. Heldigvis skjer ikke dette så veldig ofte lenger.
Da han var 2,5 år kunne han hele alfabetet og kjente igjen alle tall opp til 100. På samme tid begynte han å kombinere tall og bokstaver, og å lese husnr ble en stor interesse. (24F, 35G ol).
Da han fylte 3 år kjente han igjen alle tre-sifrede tall opp til 1000, og nå leser han fire-sifrede tall uten problemer. Han har den siste tiden begynt så smått å regne ved å legge sammen og trekke fra ved hjelp av fingrene.
Gutten min har innmari god hukommelse, og ting sitter som regel etter at han har blitt forklart eller vist en ting en eneste gang. På denne måten kjenner han igjen veldig mange ord, selv om jeg ikke kan påstå at han kan lese dem. Foruten små ord som mus, pus, sol, stol, katt, "leser" han også ord som Gustavsberg (merket på doen vår, og kommenterer alle offentlige toalett/venners toalett med samme merke), navn på veiskilt (som Drammen, Drøbak ol), Siemens, overraskelse mfl.
Da han var 3,5 år fikk han en stor interesse for veiskilt, og kan i dag veldig mange av dem (rundkjøring, fotgjengerfelt, skarp sving, stigning, fartsdumper, mfl og selvfølgelig alle fartsskilt). Når vi er ute og kjører bil varsler han fartskiltene lenge før jeg ser dem, og kommenterer om jeg kan kjøre fortere eller må slå ned farten.
Nå har han akkurat lært seg klokka. Han har ikke vært tidlig ut språklig, heller litt sen der.
Når vi kommer til ukjente/nye steder eller ukjente situasjoner slår utforskertrangen til guttungen for fullt inn, og han vil da oppleves som veldig impulsiv og hyperaktiv, selv om han er en rolig gutt hjemme og på kjente steder.
På bakgrunn av mine svar i spørreskjema i Mor-og-barn-undersøkelsen har vi vært innkalt til ADHD-studien da han var 3 år gammel, og guttungen gikk gjennom uttallige tester av ulike slag. På testene scorte han veldig høyt på de oppgavene som sier noe om fremtidige lese-/skriveferdigheter og læring, men også høyt på impulskontroll og aktivitet. Samtidig viste han at han kunne konsentrere seg over lang tid, ved å sitte stille og løse oppgave foran psykolog i 2,5 timer. ADHD-studien ønsker å reteste ham ved skolealder dersom han oppleves som like aktiv.

Hva tror dere? Har jeg en guttunge som er over normalen begavet? Er litt redd for at han skal bli feildiagnosert med ADHD, spesielt fordi han har to stesøsken med denne diagnosen.

Heidi
Foreldrekontakt

Re: Ønsker synspunkter ang mitt barn.

Post by Heidi »

Hei Mamma til 1
Takk for at du delte historien om gutten din med oss :) Jeg syntes det høres ut som en fin liten gutt, med behov litt utover det "vanlige" barn har. Jeg vil gjerne at du går inn på framsiden av Lykkelige barn, der kan du lese om kjennetegn, og du kan lese en del artikler om barna i vår forening. Det kan kanskje være med på å gi deg svar. Jeg syntes det er vanskelig å gi deg et klart svar på om du har et høyt begavet barn og kunne godt tenkt meg å snakke med deg om barnet ditt. Ønsker du det kan du ta kontakt på: foreldrekontakt@lykkeligebarn.no, så får du snakke med meg eller den andre foreldrekontakten.
Det jeg kan gi deg innspill på er at du beskriver flere vanlige trekk hos høyt begavede barn; tidlig våken og nysgjerrig, uvanlig aktiv, men med evne til dyp konsentrasjon, dyp frustrasjon med dertil uvanlig sterke reaksjoner, meget god hukommelse osv.
Faktisk er han veldig lik gutten vår da han var liten, han måtte også få Vallergan :) Små hendelser kunne gi store frustrasjoner med dertil voldsomme utbrudd(vår gutt datt sammen og gråt utrøstelig i stedet for å bli sint) - dette er vel kjent hos begavede barn. Årsaken er at det er en stor diskrepans mellom følelser og intellekt. De er har rett og slett ikke utviklet følelsesmessig modenhet til å takle alt intellektet forstår og ønsker :cry: Trøsten er at denne diskrepansen blir mindre og mindre med årene :)
En hukommelse som nesten kan virke skummel for et vanlig menneske er også veldig typisk, mang en gang har vi som foreldre blitt minnet på hva vi har sagt, og hva som er gjort i minste detalj årevis etterpå...det kan være ganske frustrerende. Det som er fint er jo at disse barna lærer rask, og at det de har lært sitter :)
Du skriver at det er mistanke om ADHD, for meg høres det ikke ut som om du har en gutt med ADHD. Jeg mener det er viktig at du tar grep her og ikke lar deg overkjøre. Sett deg inn i litteratur om høyt begavede barn, skriv ut brosjyren vår og evt. artikler du finner interessante. Vi har også vært igjennom en lang utredning. Det er slitsomt for alle. Vi visste ikke hva problemet til gutten vår var og det var først når han ble testet med Wisc - III at brikkene falt på plass. Hos oss kom denne testen først etter ett og et havt år, tenk så mye tid og krefter vi hadde spart alle for hvis vi hadde bedt om denne testen først i utredningen. Ta kontroll og be om å få testet han før noe annet utredes. Testen oppleves som spennende for barna, og det gir oss foreldre og skole/barnehage et verktøy til å forstå barna bedre :)
Lykke til videre med en aktiv og fin gutt :)
Heidi, mor til 2

Mammatil1

Post by Mammatil1 »

Tusen takk for fint svar. :)
Tenkte å diskutere litt med helsestasjonen på 4-årskontrollen, og høre hva de mener. Det jeg er aller mest redd for er at han feilaktig skal bli stemplet med ADHD, spesielt fordi
han har to stesøsken med denne diagnosen. Jeg er nesten helt sikker på at vi ikke snakker om ADHD her, fordi han er veldig ulik søsknene sine på veldig mange måter. De hadde aldri ro i kroppen til å sitte i ro i fanget og bli lest for, eller bare kost med, noe min gutt elsker. Dessuten har de to største begge store lære- og skrivevansker, noe minstemann nettopp ikke har. Blir spennende å se hvordan ting utarter seg om et år eller to.

sol
Medlem

Post by sol »

Hei Mammatil1

Jeg skal ikke uttale meg ang. hvorvidt gutten din har eller ikke har ADHD. Men jeg har veldig lyst til å fortelle at barn med ADHD er like ulike som alle andre barn. De kan ha lærevansker, de kan være psykisk utviklingshemmet eller de kan være høyt begavet. Det er ingen sammenheng mellom IQ og ADHD.

Det som derimot gjenspeiler en ADHD diagnose er hjernens evne til å regulere ulike områder. Disse områdene kan være adferd, impulser, konsentrasjon, aktivitetsnivå, søvn, appetitt m.m. For hver som får diagnosen blir disse områdene vurdert og det er vanlig å være preget bare på noen av disse områdene. Det er også mange som får ADHD diagnosen som får tilleggsdiagnoser som lærevansker. Noen får lærevansker som følge av konsentrasjonsvansker og andre har uspesifikke lærevansker, men det følger altså ikke automatisk med i en ADHD diagnose.

Jeg har selv en gutt med ADHD og han har absolutt ingen lærevansker. Vi er også medlem av Lykkelige barn nettopp fordi han er HB. Han er også en meget kjærlig gutt og fra han var liten av har han likt å bli lest for og kost med. Dette har heller ikke noe med en evt. diagnose å gjøre.

Post Reply