Hei!

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Murmeline

Hei!

Post by Murmeline »

Jeg har en gutt på 4.5 år som jeg er veldig i tvil om tilhører gruppen barn som har fått betegnelsen høyt begavede barn. Jeg kan prøve å beskrive ham litt og så håper jeg at dere har noen innspill på om han passer inn eller ikke.

Han var ikke gamle gutten før vi begynte å reagere på at han forstod veldig mye av verden rundt seg. 3-mnd lekte han borte-tittit, men han ventet alltid på at vi sa tittit før han tittet fram fra teppet sitt.
Han sa mamma og pappa til oss (med riktig benevnelse på riktig person) da han var 6-mnd (ca)
Da han var 7 mnd reiste han seg og var klar for verden (trodde han) men oppdaget fort at det å gå var ikke så lett som det så ut til. Det var mange blåkuler i panna før han stødig løp omkring ved 10-mnd alder.
Språkutviklingen hans har gått raskt. Han snakket rent da han var 2 år, i tillegg er han lang så det var ingen som trodde at han var bare 2 år. På 2-årskontrollen hos helsesøster satt han og lekte med klosser. Han hadde farvene helt klart for seg og sa farvene på klossene han lekte med. Jeg reagerte ikke på det, men det gjorde helsesøster.
Som 3-åring lærte han sine første bokstaver, av femåringene i barnehagen som hadde hatt egne samlinger og snakket om bokstaver. Min gutt ville også snakke om bokstaver, men det fikk han ikke lov til for han var jo bare tre år. I samme periode "tegnet" han bokstaver og skrev sine første enkeltbokstaver. Dette ble det straks slått ned på i barnehagen og han ble fortalt at han kunne heller tegne andre ting, for han var alt for liten til å skulle tegne bokstaver. Derved forsvant den interessen.
Sosialt har han slitt mye i barnehagen. Han fant ingen bestekompis og valgte heller å ødelegge for de andre barna enn å leke med de. Derved ble PPT koblet inn. Han har ett veldig høyt aktivitetsnivå og er veldig krevende (iallefall for de ansatte i den barnehagen). De hevdet at han ikke hadde knekt den sosiale koden og klarte ikke å leke med de andre. Han foretrakk heller de voksne for de kunne han prate med. Han er veldig vitebegjærlig og spør og graver om absolutt alt. Det var faktisk de ansatte i den forrige barnehagen som først satte meg på tanken om det kunne være noe spesielt med ham, de kalte ham lynende intelligent. Han kan lytte til en historie og gjenfortelle detaljene. Han har veldig god oversikt over hvilke forfattere som har skrevet hvilke historier, noe de andre barna ikke har. Det ble masse styr i forhold til den første barnehagen og det endte med at vi byttet barnehage (det var ikke bare styret i forhold til de ansatte som gjorde det, men også helsemessige plager for gutten).
Overgangen til ny barnehage var tøff for ham, men det begynner å komme seg nå. PPT sier det er uaktuelt å utrede ham for ADHD siden han har alt for god konsentrasjonsevne til det (hvis noen leser en historie sitter han bom stille og bare lytter). Den nye barnehagen er helt klar på at noe av problemet for ham i barnehagen er at han kjeder seg. Dette ser vi hjemme også. Ingen leker fenger ham lengere enn 10-15 min uten at en voksen er med og passer på å holde ham engasjert. Har han fått utforske leken er han ferdig med den, og begynner å kjede seg igjen. Når han kjeder seg så ødelegger han for de andre for da får han oppmerksomhet fra de voksne. Vi har foreløpig ikke funnet noe som engasjerer ham på egenhånd. Den nye barnehagen ønsker å tilrettelegge for ham slik at han får utfordringer på hans nivå. Denne barnehagen bruker også begrepet "hans nivå" som om det er noe eget med det.

Han foretrekker de voksne som selskap i barnehagen. Han spør og graver om alt mulig rart. Det er lenge siden jeg og gubben kastet inn håndkleet og måtte bruke internett for å finne svar på spørsmålene hans. Han spør om alt mulig rart, hva er ting laget av, hvordan er det laget, hvordan fungerer det, hva skjer hvis den forutsetningen er tilstede osv.

Han er også i stor grad avhengig av forutsigbarhet. Er det ikke forutsigbart så får han raserianfall og slår vilt rundt seg. Dette har den nye barnehagen nå lært å kontrollere slik at vi ikke har hatt raserianfall på 2 uker.

Og det var etter samtalen med barnehagen i dag at jeg bestemte meg for å prøve å beskrive ham her slik at dere med erfaring kan se om han passer inn i denne gruppen barn eller ikke. Selv er jeg nesten redd for å legge frempå at han skal være begavet, nettopp fordi janteloven slår inn. Du skal ikke tro at ditt barn er bedre enn andres.

Håper dere kan komme med noen kommentarer her. Det er jo ikke soleklart at han er ett begavet barn, ikke leser han og ikke er han fantastisk med tall selv om han har begynt å forstå dette med pluss og minus på fingrene.

Thrane
Medlem

Re: Hei!

Post by Thrane »

Hei

Det er ihvertfall ikke noe krav om at hb-barn skal kunne lese og skrive. Det har veldig mye med interesser og motivasjonen barnet har selv. Mine har alltid vært mer interessert i dyr og naturen rundt seg enn i boklig lærdom. Det kan man blant annet se på eldstemann om sommeren når en ellers stille og sjenert gutt blir midtpunkt i gjengen på grunn av hans evne til å finne insekter og andre kryp.

Det med humørsvingningene kjenner vi godt igjen, og mistanken om ADHD som avfeies på grunn av konsentrasjonsevne. En strukturert og myndig lærer som ser barnet hjelper masse og hos oss er det overraskende effektivt å sette seg ned med den mest eksposive gutten og gi ham en logisk begrunnelse for hvorfor vi vil ha ham til å gjøre noe. Noe vi oppdaget nylig var at hans logiske sans er veldig god, men at den av og til kolliderer med en litt for firkantet forståelse av begreper. Det oppdaget vi da han tolket "ikke mer godteri denne uken" som at det ikke ble mer før neste søndag (altså "ikke lørdagsgodteri neste helg") og ble rasende, mens vi på voksent vis tenkte "arbeidsuke".

Men det er ikke lett å vite om det er et hb-barn eller ikke, det er ikke lett å se på en hylende gutt som river i stykker leksepermen sin som intelligent. Vi bruker det bare som en ledetråd for å forstå dem når verden blir vanskelig og finne veien ut. Sånn sett var det fint å få en skikkelig test av evnenivået så vi fikk et holdepunkt mer.

Murmeline

Post by Murmeline »

Tusen takk for svar Thrane.

Jeg er veldig usikker på om gutten min kan betegnes som et spesielt begavet barn, vi har ingen sikre tegn på det. Mye av han oppførsel kan sikkert forklares med andre ting. Jeg er blitt satt på denne tanken av andre som bemerker hvor smart han er. Han er jo vår eldste og blir derfor normen her. Minstemann er virkelig en sinke i mine øyne, for han er snart tre og kan hverken farver, prater rent eller husker det som skjedde for ett år siden. Jeg var faktisk bekymret for språkutviklingen hans intill de på foreldresamtale bare lo av min bekymring og sa at jeg måtte ikke finne på å sammenligne ham med eldstemann, for han var ikke normal.

Det er vel bare tiden som kan gi oss svar på hvordan eldstemannen egentlig ligger an. Men vi er i allefall veldig oppmerksom på et mulig problem og kan ta det med en gang det eventuelt oppstår.

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Hei Murmeline.
Som Thrane skrev er det slett ikke alle barna som begynner å lese tidlig. Det kommer an på interessen til det enkelte barn :) Gutten vår leste ikke før han begynte på skolen, men da han først lærte det kunne han lese flytende i løpet av veldig kort tid. Du beskriver mye kjent for oss som har møtt mange av disse barna. Jeg har svart Mamma til 1 på tråden - "Ønsker syspunkter ang. mitt barn" ganske fyldig, og vil gjerne at du leser mitt svar til henne. Det ser ut til å gjelde ditt barn i stor grad også :)
Heidi, mor til 2

Post Reply