Tips til leker for 4.5-års gammel aktiv gutt.

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Murmeline

Tips til leker for 4.5-års gammel aktiv gutt.

Post by Murmeline »

Vi sliter med å få gutten vår til å leke på egenhånd. Han vil heller sitte å prate med oss. Nye leker fenger i 10-15 min før han har funnet ut hvordan dette fungerer og så er han ferdig med det. Han elsker selvfølgelig alt av pc og dataspill, men vi ønsker å begrense tiden foran skjerm. Han leser ikke, men har en viss interesse for tall. Han er av den urolige typen som har problemer med å sitte i ro, men ikke problemer med å konsentrere seg hvis det er noe som interesserer ham. Barnehagen sliter også med akkurat dette. Han går lei av leken med de andre barna og så klarer han ikke å leke med noe på egenhånd. Så hvis dere har noen tips til hva som kan fenge en aktiv gutt på 4.5 år blir jeg kjempeglad (de tradisjonelle lekene er utprøvd, derfor håper jeg at dere har noe å komme med ;) )

Mette
Medlem

Re: Tips til leker for 4.5-års gammel aktiv gutt.

Post by Mette »

Masse tape, stor og små pappesker, doruller o.l. Saks. En voksen med kniv som tilkalles ved behov. En viss toleranse for rot. :roll: :lol: Lykke til! :D

Murmeline

Post by Murmeline »

:lol: Den har vi prøvd og vet at det er sikkerstikk. Sorgen er alltid stor når pappeskene skal kastes etter flere uker med pappesker over hele stuegulvet :o
Personlig synes jeg det er utrolig godt å hive de ut :)
Jeg håper og fantaserer om leker som kunne fenge ham uten å rote fult så mye :D

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Har han prøvd Lego og Meccano? Hva med Donald? Instrumenter, trommer, gitarer, blåseinstrumenter?, vår gutt er umettelig på alt dette. Fotoapparat og PC blir til filmer, med litt hjelp fra voksne er det ikke lenge før han klarer det.
Heidi, mor til 2

Murmeline

Post by Murmeline »

Heidi wrote:Har han prøvd Lego og Meccano? Hva med Donald? Instrumenter, trommer, gitarer, blåseinstrumenter?, vår gutt er umettelig på alt dette. Fotoapparat og PC blir til filmer, med litt hjelp fra voksne er det ikke lenge før han klarer det.
Lego fenger han ikke i lengden. Det blir litt bedre hvis vi setter oss sammen med ham og holder ham i gang, da kan han sitte i ro en stund. Han er utrolig rastløs av seg, og veldig oppmerksomhetskrevende. Det i seg selv gjør det nok til en utfordring for ham å klare å holde seg i ro uten oppmerksomhet fra en voksen.
Meccano har vi ikke prøvd og det ser jo veldig interessant ut. Dette kan være noe som fenger, så det tror jeg at vi må prøve. Takk for tipset :D

sol
Medlem

Post by sol »

Med fare for å komme med et upopulært forslag: hva med data / elektronisk spill?

Dette har ihvertfall gutten min stort utbytte av og koser seg med. Det som er viktig er jo hvilken type spill dere velger. Det finnes mange typer på markedet som faktisk er lærerike. Og hvis han i utgangspunktet er veldig urolig så vil det vel ikke være et problem om han sitter stille en stund? Hvis det fenger så er det også noe som kan brukes som "gulerot" ved senere anledninger. Fungerer veldig godt for oss ihvertfall.

Murmeline

Post by Murmeline »

sol wrote:Med fare for å komme med et upopulært forslag: hva med data / elektronisk spill?

Dette har ihvertfall gutten min stort utbytte av og koser seg med. Det som er viktig er jo hvilken type spill dere velger. Det finnes mange typer på markedet som faktisk er lærerike. Og hvis han i utgangspunktet er veldig urolig så vil det vel ikke være et problem om han sitter stille en stund? Hvis det fenger så er det også noe som kan brukes som "gulerot" ved senere anledninger. Fungerer veldig godt for oss ihvertfall.
Han er meget bevandret i spillverdenen allerede. Foreløpig har vi holdt det til pc-spill eller ps2, så han har ingen håndholdt konsoll. Han er godt bevandret på 123spill allerede. Vi ser jo at dette fenger ham veldig og derfor prøver vi å holde litt igjen her, vi er jo fortalt at dataspill er litt fyfy. Må innrømme at det klør litt etter en nintendo ds ja ;)

tove
Foreldrekontakt

Post by tove »

Etter et godt råd fra en Lykkelig barn-mor, ga vi et DS Nintento spill til 8 åringen vår (som vi hadde kjøpt for en stund siden og hatt liggende). Det er et Brain Academy spill med tre vanskelighetsgrader og mange spennende oppgaver å løse. Eks: memorere tallrekke, fullføre mønstre, tegne ferdig figurer, kjenne igjen figurer utfra skygger, lyttetester, regnestykker, etc. Vil si at det passer for barn i alle aldre omtrent. Enden på visen var at både mor og sønn ble hektet... :roll: Tror det kostet 250,- på Elkjøp e.l.

Post Reply