Høy intelligens eller "bare" flink?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
sumaya

Høy intelligens eller "bare" flink?

Post by sumaya »

Hei!

Jeg lurer på om hva er forskjellen mellom det å være flink på skolen og det å ha høy intelligens? Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg har en datter (7år) som nylig er blitt kartlagt i norsk på skolen. Hun skårte veldig høyt (var best i klassen, eneste som hadde 100% riktig svar på alle spørsmål). Denne prøven gikk ut på lesing, leseforståelse og det å huske det man har lest. Det at hun lekte seg gjennom denne prøven var ikke overraskende, både jeg og læreren hennes forventet det. Det som overrasket meg var det at hennes lesehastighet var så mye høyere enn hos andre barn i klassen. Jeg ble informert om at forventet lesehastighet for 2. trinn er 30 - 60 ord i minuttet. Hennes er 148 ord. (Læreren sa at det er mange barn på 5. trinn som ikke har så høy lesehastighet) Allerede i 1. klasse var hun på 125. Kan dette tolkes som tegn på at hun er et begavet barn?
Hun har god forståelse i matematikk, men norsk er hennes sterkeste fag. Hun begynte å lese da hun var mellom 4-5 år. Lesekoden knekte hun selv og da både på norsk og mitt morsmål (samtidig). Hun begynte å skrive før hun begynte på skolen. Hun er perfeksjonisti - er ekstremt opptatt av rettskriving; hater å gjøre feil og tar det tungt og innover seg når dette skjer. Ellers elsker hun å lese mye, særlig faktabøker og har god hukommelse. Særlig interessert i historie, forskjellige kulturer og geografi. Hun husker alt hun leser. Velidig nyskjgjerrig og liker å diskutere mye med oss (nesten kverulere!). Til tider kan hun være veldig sta. Ellers er hun veldig kreativ, liker å tegne og male og er flink på dette område. Hun er veeeldig følsom og til tider kan hun fremså som usikker. I tillegg reagerer hun sterkt på urettferdighet (sprekker nesten av sinne når hun oppfatter noe som urettferdig).

Så hvordan vet jeg om hun har høy intellegens? Kan det være sånn at hun "bare" er en skoleflink jente? E jeg på riktig spor, eller overrdriver jeg? Hva synes dere?
(Vet ikke helt om jeg liker tanken på å teste henne.)

Sumaya

roffe
Medlem

Re: Høy intelligens eller "bare" flink?

Post by roffe »

Sånt er veldig vanskelig å vite, men den viktigste forskjellen mellom intelligens og motivasjon er hvor mye hun anstrenger seg. Lesing er selvforsterkende, så det går an å lære seg å lese veldig fort bare man er tilstrekkelig motivert. Men skårer man høyt på en test som viser leseforståelse også, tyder det på høy intelligens.

Ut fra den generelle beskrivelsen vil jeg tro hun er intelligent over gjennomsnittet, men hvor intelligent er vanskelig å si uten å teste, dessverre.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Post Reply