Læreglede gjennom praktisk tilnæring

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
SMG

Læreglede gjennom praktisk tilnæring

Post by SMG »

Hei,

Til høsten har jeg planer om å starte opp en, tja, la oss si en forening eller klubb, hvor jeg skal lære barn/ungdom realfag gjennom praktisk tilnærming. Et slags ingeiørklekkeri som kan vekke lærelysten innen realfag hos barn og ungdom. (Jeg er selv Siv.ing, men hadde det ikke vært for lønnen hadde jeg kanskje vært lærer :D Gjennom dette opplegget får jeg dekket mine behov ;))

Dette har jeg tenkt å gjøre ved å gi en introduksjon til typiske ingeniør fag gjennom praktiske forsøk og aktiviteter. Eksempler;

**Bygge broer/konstruksjoner som for eksempel skal tåle mest mulig last i forhold til vekt eller et tårn av papir som skal bli høyest mulig ut fra tilgjengelig materiale.
**"Bevise "natur- og mattematikklover gjennom forsøk. F.eks. bestemme pi, g (tyngdekraften), oppdrift, friksjon, momentlikevekt osv.
**Enkel programmering
**Web design
**Introduksjon til tegneprogram (AutoCad/Inventor)
**Bygge og programere roboter, og forhåpenligvis delta i First Lego League
**Sveising og tømring (demonstrasjon/opplæring av fagfolk), og forklare prinsippene bak styrkeberegning av fx sveis.
**Ekskursjoner til fx Vitensenter eller industri som benytter seg av de prinsippene jeg demonstrer

Egentlig er det bare fantasien som setter grenser (tar gjerne i mot tips)

I tillegg vil jeg lære dem kildekrikk, innhente resurser på internett og biblotek og gi dem en introduksjon til Filosofi (Ex Phil light). Kanskje jeg også skal lære dem prosjektplanlegging og -gjennomføring hvis det blir aktuelt å delta i First Lego League.

Grunnen til at jeg ønsker å kjøre igang dette opplegget (som jeg ser for meg skal være for barn i 11/12-15/16års alderen) er delt. For det første savnet jeg slikt tilbud da jeg var liten. For det andre opplever jeg at svært mange lovende ingniørspirer mister all interesse før de når vgs fordi den norske skolen dreper all lærelyst (med unntak av noen enkelte lærere). Det er jo først etter vgs det blir gøy! Jeg ønsker rett og slett å gi inspirasjon til de unge lovende, og vise dem at den realfagkompetansen de lærer på skolen faktisk kan brukes til noe – før lærelysten dør ut

Jeg vil forsøke å få med skolen, kommunen og lokalt næringsliv (og venner) på dette opplegget slik at jeg kan koordinere mitt opplegg med undervisnignen på skolen, samt skaffe midler til å kjøpe inn utstyr til å gjøre forsøk. På sikt er planen at etterhvert som ungdommen blir eldre, så kan de ta over deler av "driften". Eller i det minste hjelpe til.

Jeg fikk inspirasjon til et slikt opplegg etter et innslag på Migrapolis som dere hadde linket til, hvor noen av dere i Lykkelige barn hadde et tilbud i Oslo for de som vil litt mer. Mitt opplegg skiller seg litt fra ”deres” opplegg i og med at jeg henvender meg til både de som ”vil litt mer”, men også for de ”vanlige” barna/ungdommene som synes dette opplegget kan virke motiverende og gøy. Målet med opplegget er først og fremst gi barn/ungdom lærelyst gjennom mestring.

Er det noen av dere som arrangerer eller har barn som deltar på det opplegget som ble vist på Migrapolis? I såfall hadde jeg satt pris på om dere kunne dele litt erfaringer.

Får dere støtte av kommunen? Har dere noen sponsorer? Møter dere motstand fra andre? Samarbeider dere med skolen? Hvordan ”rekruterer” dere? Finnes det en nettside for deres eller tilsvarende opplegg? osv

MVh
SMG

ellenanna
Medlem

Re: Læreglede gjennom praktisk tilnæring

Post by ellenanna »

Hei, det der høres morsomt ut. Hvor i landet hadde du tenkt deg at den klubben din skulle være?

SMG

Post by SMG »

Det blir i en kommune i Rogaland.

Jeg er faktisk veldig overrasket over at det ikke finnes flere slike frivillige organisasjoner hvor Siv.ing'er, eller andre voksne som kan realfag, gjør eksperimenter. Jeg ser at Sverige er det mer av slikt. Hvorfor er det bare slik at det bare er voksne med interesse for idrett, religion, avhold, musikk eller integrering som driver frivillig arbeid?

Slike foreninger som jeg beskriver ville jo være pefekt for begavede barn. Her får de utfolle seg nøyaktig så mye de ønsker.

Opplegget kommer til å være en krysning mellom Scrapheap challange, Mythbuster og Wonders of Physics.http://sprott.physics.wisc.edu/wop.htm

ellenanna
Medlem

Post by ellenanna »

Det var bra for Rogaland og synd for Trondheim. Hadde faktisk en Siv ing som jeg tenkte å leie ut men det måtte da i bli når vi kjører den veien :D
Vi bor i "hjertet" av Siv.ing land og dersom det er lov til å stjele din ide, er det kanskje mulig å starte noe lignende paralelt?

SMG

Post by SMG »

Hehe... Ingenting hadde vært bedre enn om flere hadde plukket opp ideen og kjørt paralelt opplegg. Så kunne vi startet et forbund! ;)

Planen er å opprette en nettside etterhvert, og på den måten spre det "glade budskap". Hadde noen andre startet paralelle opplegg og opprettet nettsider, så hadde det vært lettere å lære av andres erfaringer, og på den måten få til et best mulig opplegg.

Post Reply