Hvordan finne ut om barnet er begavet eller ikke

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
leja

Hvordan finne ut om barnet er begavet eller ikke

Post by leja »

Hei
Jeg har ei jente på 5 år som jeg mistenker er litt mer enn bare flink i mye.Hun har alltid vært foran jevnaldrene i men ikke alt. Jeg ser at hun har mange typiske tegn for begavete barn, men det er en del som ikke stemmer også. Bla. kan hun ikke lese men er til gjengjeld er hun helt rå på tall. Har begynt å lære seg gangetabellen.
Det jeg reagerer på er væremåten hennes og at hun ikke har det så bra.Hun blir fort såret og er veldig empatisk. Hvis hun går under betegnelsen begavet så vil jeg gjerne hjelpe henne på riktige måten. Hvordan skal jeg gå fram for å finne ut om hun er begavet eller ikke? Jeg er ingen ekspert og synes jo hun er flink uansett :)

Kia

Re: Hvordan finne ut om barnet er begavet eller ikke

Post by Kia »

Det går an å få tatt en test som viser evnene hennes på ulike områder.
WISC heter den og måler barns "mentale alder" på ulike områder.

Du kan kontakte helsestasjonen/PPT men vær obs på at det er ikke sikkert du blir møtt med et rungende "ja selvfølgelig!".
De fleste har måttet kjempe for det, men har man først fått tatt testen så har man det svart på hvitt hvordan det ligger an på ulike områder og da har du mer å slå i bordet med om du ønsker individuell oppfølging eller læringsplan for henne i skolen.

Vår sønn tok testen og han fikk tildelt timer med ekstra lærer på skolen som følge av det, hvor han skulle stimuleres.. Hva som egentlig foregår har jeg ingen aning om men læreren sa "vi må ikke lage mer ut av det enn nødvendig".. Vi skal møte henne igjen neste uke. Da kommer vi nok til å be om litt mer konkrete svar.

Vår var heller ikke så langt fremme språklig sett men rå med tall. (Sjekk "Einstein" syndrom) lenger nede på innleggslisten her.

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Testing er for mange det rette å gjøre, og jeg har ingen negative erfaringer som skulle tilsi at man ikke skal teste. Det er imidlertid ikke alle som er klare for å teste, somtrenger litt tid til å bli kjent med tanken på hva dette kan være, og sette seg inn i temaet.
Jeg anbefaler deg å lese deg opp på hva høy begavelse innebærer og hva man skal gjøre for best å møte disse barna.
Hvis du ønsker kan du også sende en mail til: foreldrekontakt@lykkeligebarn.no Mange syntes det er fint å få snakke med en av foreldrekontaktene som har noe erfaring med disse flotte barna :)
Heidi, mor til 2

leja

Post by leja »

Takk for svar. Jeg har lest litt om WISC. Jeg føler vel at det er litt tidlig å ta den testen. Etter som jeg forstår så er det for barn fra 6 år? Det er ennå 1 år igjen til hun begynner på skolen.
Språkelig så var hun tidlig ute og har et utrolig ordforråd nå. Hun kan hele alfabetet og skriver bokstavene bra. men hun har ikke begynt å lese. For meg virker det som alle som er begavet begynner å lese tidlig?
Jeg sender en mail til foreldrekontakt etterhvert :)

Thrane
Medlem

Post by Thrane »

Hei

Det er ikke alltid begavelsen gir seg utslag i tidlig lesing. Mine har hatt meget godt ordforråd, men ikke vært spesielt interessert i bokstaver eller lesing (en av dem lærte de fleste bokstavene veldig tidlig men glemte dem igjen). Det er mange måter å være smart på.

Ellers kan du få barnet testet før det begynner på skolen, da bruker man en litt annen test (WPPSI) som er tilpasset aldergruppen.

Kia

Post by Kia »

leja wrote: Språkelig så var hun tidlig ute og har et utrolig ordforråd nå. Hun kan hele alfabetet og skriver bokstavene bra. men hun har ikke begynt å lese. For meg virker det som alle som er begavet begynner å lese tidlig?
Mange er nok tidlig ute med språket ja, men man kan være begavet uten det og.
Vår gutt er sen med språket men idag når jeg snakket med kontaktlærer sa hun at han skal få begynne med ligninger og gangetabellene 10-20 til høsten. (Han begynner i 2. klasse da..) :) Det har tatt henne litt tid å skjønne det ordentlig, men nå tror jeg hun har funnet hans rette nivå. Håper han får de utfordringene hun har lovet oss..

Han tok WPPSI testen siste året han gikk i barnehagen.

Post Reply