Foredrag om begavede barn og intelligent undervisning

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

MaMarianne
Medlem

Foredrag om begavede barn og intelligent undervisning

Post by MaMarianne »

Jeg er nå i gang med å samle momenter til et foredrag som kan holdes for lærere, rektorer, politikere, studenter, foreldre og andre interesserte.Målet er å skape interesse og forståelse for det som gjør våre barn (og oss selv) "annerledes", rydde opp i krattskogen av frykt, fordommer og frustrasjon som omgir "problemet" høy intelligens samt foreslå noen praktiske løsninger til bruk i hjem og skole. Hva syns dere bør være med i dette foredraget? Send forslag (postes under denne tråden).

mortenoslash
Medlem

Re: Foredrag om begavede barn og intelligent undervisning

Post by mortenoslash »

MaMarianne wrote:Jeg er nå i gang med å samle momenter til et foredrag som kan holdes for lærere, rektorer, politikere, studenter, foreldre og andre interesserte. [...] Send forslag (postes under denne tråden).
Eg har ikkje konkrete forlag til innhald frå meg, men eg veit Smarte Barn-koordinatoren i Mensa Norge, Håkon Rian Ueland, (hueland@gmail.com), har helde slikt foredrag før. I tillegg vil sjølvsagt Martin Ystenes (martin@ystenes.com) kunne bidra frå sine foredrag om temaet opp gjennom tida.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Jeg kommer nok til å ha med det essensielle mht. kjennetegn på høy intelligens, de vanlige problemene man møter osv., men jeg vil ta hele greia et par skritt videre og se på hvordan man kan behandle intelligente barn som en ressurs for samfunnet og kulturen. Syns f.eks. Mensa fokuserer litt for mye på hvor vanskelig det er å være intelligent. Jeg kjøper ikke helt den trøsteklubb-greia deres; jeg er mer sånn som vil ut i verden og gjøre ting og hjelpe til (a la MacGyver eller Hans Nielsen Hauge...)

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Marianne, du er herlig :D
Heidi, mor til 2

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

MaMarianne wrote:[...] Syns f.eks. Mensa fokuserer litt for mye på hvor vanskelig det er å være intelligent. Jeg kjøper ikke helt den trøsteklubb-greia deres; [...]
Det er det få av Mensa-medlemmane som kjøper òg. Under landstreffet Mensa hadde i Bergen for eit par veker sidan, i samband med generalforsamlinga der, kom det fram mykje kritikk av teksten på nettsidene til Mensa Norge, som sikkert er der du (og mange andre) har inntrykket frå. (Og sidan det står på nettsidene blir det lett fokuset til medieoppslag om Mensa òg.)

Eg veit det er utarbeidd konkrete utkast til ny tekst der.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

roffe
Medlem

Post by roffe »

mortenoslash wrote:Eg veit det er utarbeidd konkrete utkast til ny tekst der.
Ja, og som de geniene vi er blir vi aldri ferdige med å krangle om hva som er nøyaktig best formulering .... sukk.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

roffe wrote:
mortenoslash wrote:Eg veit det er utarbeidd konkrete utkast til ny tekst der.
Ja, og som de geniene vi er blir vi aldri ferdige med å krangle om hva som er nøyaktig best formulering .... sukk.
Eg oppfatta det som dei som var der samla seg om ditt siste utkast, eg?
Morten Øen

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Så hva blir forandret/omformulert, og hvorfor?

lulus
Medlem

Post by lulus »

Hvor ble det av foredraget ?

Er strukturen på foredraget: problem -> mål -> middel ?

Man har altså en "problem". Det er at enkelte barn ikke får tilpasset undervisning på skole/barnehage ?
Bare dette ? Er det også ensomhet på fritida ? Problematisk sosial tilpasning ? Feildiagnose
hos personell som ikke har erfaring og missforstår barnet ? Har vi et "kulturelt problem" ?
Jeg er sosialt usikker angående intelligente barn. Norsk "jantelov" kan være ille nok, men enkelte
steder i utlandet har man andre holdninger om klasse-skiller og det å være vellykket. Og da kan en vel
også lett miste objektiviteten og foreldre kan finne på å "trene" barna til å gjøre det bra på tester
og å oppføre seg som smarte. I så fall mister jo tester og kjennetegn sin mening ?

Mål ? (formålsparagrafen til LB ?)

Middel ?
Hvordan oppdage intelligente barn ? Kan et trenet øye, lek og litt kommunikasjon
fort gi svaret ? Selvbilde, ekte interesse/forståelse, kjedsomhet etc avslører seg lett
i et ansikts-uttrykk. Jeg møtte en gang en 6 års gammel gutt på skolen (SFO) og som hadde
et uttrykk av godt selvbilde. Det endte med at han holdt på å slå meg i sjakk mens jeg ventet
på at min sønn skulle bli ferdig med sitt prosjekt. Ingen på SFO visst om at han
kunne sjakk.

Kan en vise til eksempler der skoler/barnehager tar vare på slike barn ?
Kanskje foreldre kan gjøre noe mer sammen - og ikke bare klage på skole/barnehage ?
Eller var poenget med foredraget å finne løsninger innen skolen sine rammer ?

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Hvor ble det av foredraget ?

Her! Beklager avsporingen, men det var ikke jeg som begynte... (Det er så typisk de Mensa-gutta...)

Er strukturen på foredraget: problem -> mål -> middel ?

Noe sånt. Hva synes dere?

Man har altså et "problem". Det er at enkelte barn ikke får tilpasset undervisning på skole/barnehage ?
Bare dette ? Er det også ensomhet på fritida ? Problematisk sosial tilpasning ? Feildiagnose
hos personell som ikke har erfaring og missforstår barnet ?

Alt sammen.

Har vi et "kulturelt problem" ?

Kulturelt eller eksistensielt. Høy intelligens kan faktisk oppfattes som en helt annen livsanskuelse/virkelighetsforståelse enn vanlig norsk A4-standard.

Jeg er sosialt usikker angående intelligente barn.

Hvorfor, hvordan? Forklar og fortell.

Norsk "jantelov" kan være ille nok, men enkelte
steder i utlandet har man andre holdninger om klasse-skiller og det å være vellykket. Og da kan en vel
også lett miste objektiviteten og foreldre kan finne på å "trene" barna til å gjøre det bra på tester
og å oppføre seg som smarte. I så fall mister jo tester og kjennetegn sin mening ?

Egentlig ikke. Testene skiller fortsatt kalkun-broilere fra ekte vare. Det er forskjell på å være smart og late som.

Mål ? (formålsparagrafen til LB ?) For eksempel.

Middel ?
Hvordan oppdage intelligente barn ? Kan et trenet øye, lek og litt kommunikasjon
fort gi svaret ? Selvbilde, ekte interesse/forståelse, kjedsomhet etc avslører seg lett
i et ansikts-uttrykk. Jeg møtte en gang en 6 års gammel gutt på skolen (SFO) og som hadde
et uttrykk av godt selvbilde. Det endte med at han holdt på å slå meg i sjakk mens jeg ventet
på at min sønn skulle bli ferdig med sitt prosjekt. Ingen på SFO visst om at han
kunne sjakk.

Kan en vise til eksempler der skoler/barnehager tar vare på slike barn ?
Kanskje foreldre kan gjøre noe mer sammen - og ikke bare klage på skole/barnehage ?

Nettopp. Ta kontakt og kom på besøk.

Eller var poenget med foredraget å finne løsninger innen skolen sine rammer ?

Både innenfor og utenfor. Skolen (offentlig eller privat, eller helt frittgående, slik vi praktiserer det) er i stor grad det vi brukerne gjør den til.

lulus
Medlem

Post by lulus »

MaMarianne wrote:Hvor ble det av foredraget ?

Her! Beklager avsporingen, men det var ikke jeg som begynte... (Det er så typisk de Mensa-gutta...)

Har vi et "kulturelt problem" ?

Kulturelt eller eksistensielt. Høy intelligens kan faktisk oppfattes som en helt annen livsanskuelse/virkelighetsforståelse enn vanlig norsk A4-standard.

Jeg er sosialt usikker angående intelligente barn.

Hvorfor, hvordan? Forklar og fortell.

For det første så trenger man vel ikke markedsføre at smarte barn på en måte utgjør et "problem"?
Kanske er det bedre å si at de utgjør en utfordring - som altså består i at enkelte tar ting fortere enn andre
og dette kan gi spesielle udekkede behov eller tapte muligheter. Jeg ville legge vekt på dette i foredraget
dersom målet er å endre på skolen.

Si til skolen at det er *tempoet* på læringen som er "problemet" - altså *når* en lærer ting og ikke *om* en gjør det ?
Dette høres mest "ufarlig" ut. Prøv å være en god politiker !

Jeg kan lite om dette temaet, forøvrig. Hvordan går det senere med barn som lærer
fort og tidlig ? Er det forskert på dette ? Jeg tar ikke svaret for gitt, for det går jo ann å bli lat og dvask
uten utfordringer.

Min sønn (7 år) lærer jo ting gjerne på et blunk i "korte magiske øyeblikk" virker det som. F.eks. her om dagen spurte
jeg han om hva 18 + 18 er mens han spilte på maskin. Etter 1/2 sekund sa han "36". Jeg spurte så om hvordan han fant
ut dette. 4 x 9 er jo 36, sa han uten å komme ut av spillet (altså: 18 + 18 = 9 + 9 + 9 + 9 = 4 x 9 = 36). Så selvsagt har
man et problem når han skal følge skole-undervisningen v--e--l--d--i--g s--a--k--t--e :-) Så kanskje du kunne
bruke slike eksempler i foredraget ? Annet eksempel: jeg spurte sønnen om en kunne kjøre fra Norge til Island.
Det mente han var et dumt spørsmål for en kunne jo ikke kjøre på havet ! Kanskje ikke så oppsiktsvekkende
prestasjon dette, men tenk deg selv å bruke tid på å lære enkel geografi om igjen ?

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

MaMarianne wrote:Så hva blir forandret/omformulert, og hvorfor?
Det er nettopp problembarn-fokuseringen som dei aller fleste ikkje likar noko særleg. Det er mange av oss som i utgangspunktet ikkje kjenner oss att i det, og i den grad me kjenner att noko er det så liten del av det me legg inn i og får ut av organisasjonen til dagleg.
MaMarianne wrote:Her! Beklager avsporingen, men det var ikke jeg som begynte... (Det er så typisk de Mensa-gutta...)
Orsak. Det er litt lett å ta tak i ting der dei er, i staden for å ta det ut av samanhengen fyrst.
Morten Øen

lulus
Medlem

Post by lulus »

Akurat: vi har ikke noe "problem". Min 7 år gamle sønn trives på skolen og han er
neppe dum av den grunn :-) Han kan leke med andre inkludert vår andre sønn
på godt under 2 år. Imidlertid så synes læreren at han lett "faller utafor" in undervisninga.
Det ville jeg også gjort dersom jeg skulle lære addisjon på nytt igjen :-)

Skal en lage foredrag for å endre skolen, så bør en fokusere på det som er mulig
og generelt spiselig og spisse "politikken" deretter. Et foredrag rettet mot den
offentlige skolen bør ikke prøve å skape oppmerksomhet på hvor fantastiske barn vi har
og hvor forskjellige de er fra andre sine barn. Den offentlige skolen kan ikke gjøre
noe med dette "problemet" :-)

En annen sak er det om en snakker om og til private skoler.
Kanskje litt kynisk dette her, men likevel :-)
Skal en "selge" så må en huske på hva en skal selge og til hvem :-))

PIA
Medlem

Post by PIA »

ok...

det var min ide. jeg tenkte at etter så mye mas fra min side så måtte jeg bare gi noe tilbake og kom på å holde foredrag fordi:
- det finnes en gruppe menesker som er "anderledes". kanskje er det bare vanlig mutasjon, men de tenker "nettstrukturert" og har derfor noen fordeler og ulemper
- det finnes andre som ikke vet at de andre finnes og de vet heller ikke hvordan å "omgå" med dem. desverre er disse ofte nok personer som skal "veilede" dem.

det er en tanke som utløser ubalanse i meg, så hvorfor ikke bare gå og opplyse, ikke selge!

det finnes langtidsforskning om hb menesker, skilt også i jenter og gutter, i forskjellige land...
nå vet jeg ikke lulus hva du har funnet hittil...

men tilbake til foredrag:
meninger er ikke å forsvare seg foran hvem som helst, men å tilby informasjon. med et foredrag som inviterer, inviterer pedagoger (og hvem ellers vil komme), kan vi tilbyr et glimt av hb. de som er interesert kommer til å etterspørre dette. jeg har tro på at det er hvergang flere som er interesert og at "jungeltelefonen" og snart mediene (hb kommer til å bli "trendy") jobber for oss.

hørte dere om krav til pliktfag i tegnspråk i norge?
jeg syns dette er bra.
hvor mange døve finnes i norge? 4-5000 ?

hvor mange hb menesker finnes i norge ?

kanskje er jeg litt spiss idag, men ærlig ;)
pia

tove
Foreldrekontakt

Post by tove »

Flott, Pia og Marianne!
Dette har jeg lyst til å være med på! :D Informasjon ut er det som trenges. Si ifra hvis dere trenger hjelp til noe, forefallende arbeid eller hva som helst.
Håper forresten å komme med noe bidrag etterhvert..sånn ca ut på sommeren, høsten en gang. Må bare komme skikkelig i gang med oppgaven etter jul først.. ;)

lulus
Medlem

Post by lulus »

OK, jeg skal ikke mase for mye om å "selge" og "merkedsføre" "produkter"/løsninger til "målgrupper"
og instanser i samfunnet. Dette ble kanskje for kynisk :-)

En vil opplyse og spre innsikt uten å ha presise meninger om å oppnå noe konkret.
Den holdningern kjøper jeg gjerne. Dette ligner litt på grunnforskning, forresten.

Hva med å samle eksempler/observasjoner ? Dette virker kanskje kjedelig for alle
dere som har mye erfaring på området. Det å "dokumentere" selvsagte dagligdagse
erfaringer virker gjerne tullete for den som står midt oppe i det. Imidlertid, en skal vel
kommunisere ting til folk som ikke har deres erfaringer ? Og da hjelper det på
med litt oppsummering av erfaringer og typiske eksempler ?

Eller hva med å snakke om hva en gjør i utlandet angående intelligente barn ?
Jeg tipper at dette egentlig ville fremme forståelse.
En forteller om noe som en gjør noe med flere steder i utlandet men ikke her....
Dette ville ihvertfall gi noe til meg.

Jeg er forøvrig vant med å skrive vitenskapelige artikler og foredrag.
Og da må en tenke på hva og til hvem en skal kommunisere.
Ellers kan en selvsagt begynne å skrive og se hva det blir til -
noen ganger fungerer dette også....

roffe
Medlem

Post by roffe »

lulus wrote:OK, jeg skal ikke mase for mye om å "selge" og "merkedsføre" "produkter"/løsninger til "målgrupper"
Joda. Det er akkurat det du skal. Men du må kjenne publikumet ditt. Å selge løsninger er noe annet enn å selge støvsugere.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

lulus
Medlem

Post by lulus »

roffe wrote:
lulus wrote:OK, jeg skal ikke mase for mye om å "selge" og "merkedsføre" "produkter"/løsninger til "målgrupper"
Joda. Det er akkurat det du skal. Men du må kjenne publikumet ditt. Å selge løsninger er noe annet enn å selge støvsugere.
Skal en endre noe i grunnskolen, så må en vel helst spille på lag med lærerne.
Jeg kjenner gode lærere som gjør det beste ut av hverdagen.
Vi er heldige med vår skole.

Men: lærerne burde ha minst 150.000 kroner mer i årslønn !
Jeg liker ikke tanken på at et stor del av barn-/ungdommen skal være
avhengig av "billig arbeidskraft". Rekrutteringen i læreryrket er viktig.
Vi må gjerne være kravstore foreldre, men mer konkurransedyktig lønn bør de ha !

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Tror jeg begynner å få en del stoff nå, men jeg vil gjerne ha flere innspill ang. hvordan begavede barn er/kan bli en ressurs for samfunnet.

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Innspill til foredrag:
-Dette landet trenger realister og spisskompetanse på et høyt nivå. Arbeidsmarkedet skriker etter slik kompetanse. Hvis vi regner med at vi har ca. 200 høyt begavede barn i hvert årskull og disse ikke blir oppdaget og gitt riktig oppfølging, så vil bare halvparten utmerke seg og bidra med gode løsninger til framtidens arbeidsmarked. Av de hundre andre vil halvparten av dem havne i psykiatrien, og resten havne som uopdagede talenter som lever vanlige liv.(noe som kan være vel og bra)
Vi vil altså spare samfunnet store kostnader ved å gi barna adekvat hjelp og oppfølging, og vi får kanskje hundre ekstra forskere, ingeniører, samfunnsvitere, superpedagoger osv,osv hvis vi oppdager talentene!
- Alle vil vel det beste for barna sine? Våre barn trenger like mye forståelse for- og hjelp med sine utfordringer som andre barn.
- Disse barna er en utfordring for alle lærere! Det krever mot av en lærer å innrømme sine begrensninger. Det er tøft å være lærer, det har vi forståelse for, men hvis du som lærer ikke strekker til, vær da åpne for å la andre slippe til. Ta imot innspill fra andre som vet mer, og glem ikke at vi foreldre har mye å bidra med.
- Noen av disse barna trives med å hjelpe de andre elevene. Vi ønsker ikke at barna våre skal havne som faste hjelpelærere. Hvis det er noe barnet har lyst til la det hjelpe til- med undervisning, -planlegging, - foredrag osv. Dette vil gi barna våre utfordringer, og læreren avlastning.
- Ved sin anderledeshet, kan de kanskje bidra til at det blir mer akseptert å være anderledes?(det er lov å håpe)
- Vi ser at et fellestrekk hos barna våre er en utpreget rettferdighetssans. Se denne gode egenskapen og la dem bruke sine sterke sider til gode for seg selv og resten av skolen.

Kanskje noe av dette er litt politisk ukorrekt, men det blåser jeg i !! ;)
Heidi, mor til 2

Post Reply