Hvordan gi babyen nok stimuli - og få til å sove???

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
floken

Hvordan gi babyen nok stimuli - og få til å sove???

Post by floken »

Ser ut til at nr 2 er som nr 1... Håpløs på soving, og jeg klarer ikke å gi nok stimuli. Jeg skulle gjerne hatt noen tips om hva vi kan pusle med, så babyen blir litt mer mentalt sliten... og kanskje da kan sove litt bedre.... - og jeg kanskje kan få noe pusterom i løpet av en hel dag.... (Er kjempesliten nå...)

Dette er forøvrig hva folk rundt meg definerer som at 'babyen har sikkert bare litt vondt i magen'... Vondt i magen du liksom! Nei, babyen kjeder seg!

PIA
Medlem

Re: Hvordan gi babyen nok stimuli - og få til å sove???

Post by PIA »

hvis du kommer på noe si fra. ;)

Monstermamma

Post by Monstermamma »

Hvor gammelt er barnet?

Du kan bære barnet rundt i et bæresjal eller liknende, så får barnet bra med stimuli helt fra starten. Rett og slett få blitt med på det som skjer ;)
Vi hadde også et barn som f.eks. ikke ville ligge i vogn, men ville opp og se, være med og følge med. Jeg synes det er mye enklere å bære på et fornøyd barn (med armene fri, som man får med noe godt å bære i) enn å ha et misfornøyd barn nede i ei vogn. Og, ikke minst, mye bedre for barnet.

charlotte
Medlem

Post by charlotte »

floken wrote:Ser ut til at nr 2 er som nr 1... Håpløs på soving, og jeg klarer ikke å gi nok stimuli. Jeg skulle gjerne hatt noen tips om hva vi kan pusle med, så babyen blir litt mer mentalt sliten... og kanskje da kan sove litt bedre.... - og jeg kanskje kan få noe pusterom i løpet av en hel dag.... (Er kjempesliten nå...)

Dette er forøvrig hva folk rundt meg definerer som at 'babyen har sikkert bare litt vondt i magen'... Vondt i magen du liksom! Nei, babyen kjeder seg!
Vær ute sammen med andre, bær det i bæresele etc på butikk osv. Eller gå rundt i huset å prat om ting. Min erfaring er at rutiner og måltider til fastetider er viktig (har tre selv...) Kanskje det finnes åpen barnehage å dra til eller andre barn å være sammen med. Bøker er gøy tidlig

Monstermamma

Post by Monstermamma »

Bær barnet på tur i skogen og fortell om alt dere ser (bruk bæresele av egnet slag). La barnet treffe andre barn og andre mennesker. Fortell om alt du gjør hjemme, f.eks. hva melk består av når (hvis) du ammer, vis hvordan du henger opp klær til tørk, hva du spiser, osv. Alt! Prate og le og tulle og tøyse, bruke fantasi.

Det spørs jo mye på hvor gammelt barnet er, barn på 4 mnd trenger mer enn en nyfødt, osv.

Malandra
Medlem

Post by Malandra »

Sitter her med en 3 uker gammel baby selv. Vet ikke ennå hvor i landet han ligger i forhold til slik storebror var (nå 8 1/2), men han har smilt og ledd siden dag 5 (vet at mange vil si at dette bare er tull, at det er magekramper og grimaser, men jeg vet at jeg ser forskjell på en grimase og et smil i min egen sønns ansikt...). Han er mer krevende enn storebror var og til tross for at jeg kun var 20 forrige gang, ble jeg fortere kjent med storebror.

Jeg oppdaget pluteslig en nøkkel til å roe temperamentet til lillebror her: Han skriker seg opp innimellom, og det har vært helt umulig for meg å vite hva det er han vil, siden han bare skriker og ikke gir noen andre signaler på hva som er galt (som de lydene han lager når han er trøtt eller de han lager når han er sulten, eller kroppsbevegelsene hans når han har mageknip) - For et par timer siden nå, skjedde det igjen, og da satte jeg på musikk (Tori Amos, for anledningen...) og tok han opp på skulderen. Gutten ble helt rolig og lyttet og lyttet. Etter to minutter sovnet han og jeg kunne legge han fra meg i vogna mens han fortsatte å sove. (dette er nå 1 1/2 time siden, og gutten sover fortsatt sin søteste søvn - nå til akkompagnement av Sigur Ros :D )

Altså: Spill musikk for babyen! - All slags musikk. Det er ikke bare gjennom øynene en kan få mental stimuli ;)

floken

Post by floken »

Mange takk for tips! Babyen er forøvrig akkurat et halvt år - det glemte jeg å si i ammetåka :-) :-)

Fortsett gjerne med enda flere tips. Hva kan vi for eksempel gjøre inne av puslerileker? Ting å lære barnet?

Hermione

Post by Hermione »

Da min var på den alderen, satt han mye på ryggen min i meitai eller sjal mens jeg gjorde unna husarbeid, luftet bikkjer og gjorde alt mulig annet som kunne være spennende å se på. Knøt ham høyt, sånn at han kunne se over skulderen min. Og snakket i ett sett om det jeg gjorde. Forøvrig var han alt da med far på "labben" (mannen har hjemmekontor med mye elektronikk, verktøy og andre duppeditter på), og der fikk han se og ta på alt som ikke var farlig - men spennende å utforske for en liten baby. Et par-tre nye ting hver gang, minst. Vi kunne bare glemme å gi den ungen samme dings to ganger! Kjøkkenredskaper, plastavfall, trebiter mm var også spennende.

Forøvrig ang søvn: Har du sett http://www.sovlillebaby.com?

BirgitteA
Medlem

Post by BirgitteA »

Bæring kan jo bli litt tungt i lengden når babyen er så mye som 6 mnd. Jeg fikk en "hoppehuske" (ser ut som en pose med hull til beina i bunnen og fjæring+takfeste oppe) til min eldste da han var omtrent så gammel. Det manglet ikke på advarsler fra helsepersonell og andre om hvor skadelig det kunne være (både i forhold til "overstimulering" og fysisk for kroppen), men han var lykkelig når han fikk henge i døråpningen mellom kjøkken og stue - fikk med seg alt og fikk fullt utløp for energien sin. Før det brukte jeg bæresele, det var bare bråk om han ikke fikk være med på det som skjedde. Sånn var han helt fra dag 1 (aktiv var han før det også, det var det klart "livligste" svangerskapet mitt... ;) )
Han er idag 20 år og militærpoliti (fysikken helt i orden, altså...) med toppkarakterer fra både skole og militærkurs.

Når han lå på gulvet, hadde han "selskap" av et speil - dermed var han ikke alene, og hadde noen å kommunisere med...

Det å få ham til å sove ble ikke så mye lettere av den grunn, men han var i alle fall fornøyd! Han har alltid sovet utrolig lite, det måtte vi bare akseptere etter en tid. Søsknene hans er heldigvis litt (om ikke mye!) bedre på akkurat det området.

Jeg leste mye for ham, og han lærte seg yndlingsbøkene utenat ganske fort. Dermed ble det naturlig å lære ham bokstavene, både enkeltvis og som "ordbilder". Vi hadde lapper med bokstaver klistret opp på ulike steder, han krabbet rundt mellom dem og jeg fortalte ham om "Andrea-bokstaven", "Birgitte-bokstaven" og så videre, nesten hele alfabetet fikk tilhørighet til en eller annen han kjente.
Han lærte fort å kjenne igjen grupper av bokstaver slik at han forsto hva "ordbildet" representerte, uten at han "leste" det slik man lærer på skolen. En dag vi leste Ole Brumm, kommenterte han at "der står det nesten vaskemaskinen vår" - maskinen vår var en Zanussi, og vi leste om Tussi. Da var han omtrent to år.

Ellers var det å snakke om alt - mye beror jo på hva man selv er interessert i, men hos oss har en fugl aldri vært en "pippip" (skrekk og gru...), den er en svarttrost eller en hettemåke eller en...
Fysisk (finmotorisk) var han ikke spesielt tidlig ute, så pusleleker og liknende var bare til frustrasjon. Gryter og sleiver, derimot, var til stor fornøyelse (en fordel å velge noen som ikke bråker for mye!)
Det viktigste av alt er nok å heve seg over kommentarene fra andre - men det er man bare nødt til når man har slike barn.

kameleon

Post by kameleon »

Finner du noen ideer her?

http://www.iahp.org/Teaching.206.0.html
To gutter, 11 og 13 år

sigrid

Post by sigrid »

Jeg lærte meg babymassasje. Ikke så vanskelig, men måtte gå på et lite kurs. Brukete elementer av det i stellesituasjonene, og særlig før leggetid. Det fikk vår jente, som var ekstremt nysgjerrig på ALT og veldig krevende da hun var liten, til å roe seg fint. Broren ble mer distrahert av det, og ble "fed-up" og skrek bare mer. Han trengte å bli hold rundt, og liksom samle armer og ben. I begynnelsen ble han bare sintere av det, men etter en liten stund fant han roen, han også.

Malandra
Medlem

Post by Malandra »

kameleon wrote:Finner du noen ideer her?

Hva har hjerneskadde barn med dette å gjøre? Er det en sammenheng her jeg gikk glipp av?

kameleon

Post by kameleon »

Malandra wrote:
kameleon wrote:Finner du noen ideer her?

Hva har hjerneskadde barn med dette å gjøre? Er det en sammenheng her jeg gikk glipp av?
Instituttet startet med undervisning/opptrening av hjerneskadde, og utvidet seinere til babyer/småbarn. I menyen kan du velge "Teaching babies" og finne informasjon. Begge deler handler om å legge til rette for naturlig utvikling, ikke se seg blind på hindringer.
To gutter, 11 og 13 år

Post Reply