Hjemmeundervisning ved siden av skolen?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
gjestemamma

Hjemmeundervisning ved siden av skolen?

Post by gjestemamma »

Vi har skolestarter nå, og jeg tror helt ærlig ikke hun kommer til å lære noe særlig hun ikke kan fra før på skolen. Det er latterlig banalt både leselekser og såkalte mattelekser. Men hun er veldig glad i å lære ting, så vi introduserer av og til ting hjemme, ikke direkte systematisk, men snakker om vanskelige ord når de dukker opp, snakker litt om hvordan gangetabellen fungerer for å ta noen eksempler. Da lyser hun opp når hun skjønner nye ting. Men ulempen er jo at jo mer sånt vi gjør med henne hjemme - jo større blir gapet til de andre og til nivået på undervisninga. Bør vi derfor la det være? En annen vi kjenner fikk 'tilsnakk' fordi de underviste hjemme utover pensum, det eneste de fortalte læreren da var at det ville de uansett fortsette med, bare at de sluttet å dele det med skolen.

Vi har allerede 'disset' leseleksene og har egne bøker som er beregnet på litt større barn.

Er rektors gjentatte tale om at alle skal ha noe å strekke seg etter bare festord?

Hvordan løser dere andre lignende situasjoner?

PIA
Medlem

Re: Hjemmeundervisning ved siden av skolen?

Post by PIA »

"Men ulempen er jo at jo mer sånt vi gjør med henne hjemme - jo større blir gapet til de andre og til nivået på undervisninga.
Bør vi derfor la det være?"

Hei,

har dere et hb barn so vil gapet være stor uansett om dere kommer med mer input eller ikke.
Min egen erfaring er, at våre barna er litt mer lykkelig når de får mer "info for å bearbeide".
Og som du skriver selv: lyser opp.

Er ikke dette grund nok til å tenke litt mer over om hvem som skal bestemme når det gjelder utdannelse til ditt barn?! ;)

Mette
Medlem

Post by Mette »

Jeg fyller på i det tempoet barna spør om ting. F.eks har det vært praktisk å ha et ettbinds leksikon og ei engelsk ordbok på kjøkkenet for å få spise middag i ro og fred uten at det blir nødvendig å løpe frem og tilbake for å sjekke ting (og fordi at jeg gjerne vil at barna mine skal vite at det finnes andre kilder enn internett). Å la den minste (som liker matte) få være med når den eldste (to år eldre, liker ikke matte) gjør matteinnføring er noe som pleier å være vellykket hos oss.

Jeg forteller i liten grad hva vi gjør til skolen. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å "disse" leseleksene, men jeg prøver å være forsiktig med å gi barna et negativt inntrykk av det de driver med på skolen fordi de skal være der mange timer om dagen i mange år.

gjestemamma

Post by gjestemamma »

Takk for svar begge to.

Når jeg sier vi har 'disset' leseleksene' så betyr det at jeg har sagt fra til skolen at en pekebok på 8 sider med noen få ord ikke er en utfordring og det eneste som kommer ut av det er at det blir kjedelig. Så jeg har gitt tilbakemelding om at vi ønsker mer utfordrende bøker og at vi fortsetter med egne bøker enn så lenge. Vi gjorde leseleksa, men den er stipulert til å vare i 4 kvelder, et kvarter hver kveld og det går rett og slett ikke å dra det ut på den måten.

Jeg skjønner at det er vi som har ansvaret, men finner det vanskelig å bære ansvaret helt alene. Her hvor vi bor finnes ikke andre alternativer - og den skolen vi sogner til går for å være en bra skole også.

Om hun er et hb-barn kan vi jo bare gjette oss til, hun er ikke testet, og er heller ikke problembarn på noe måte. Men det vil jo bli et problem hvis man aldri lærer noe på skolen. Hva skal man da der å gjøre?

Mette
Medlem

Post by Mette »

Til Gjestemamma
Du har helt rett, dette er en stor utfordring! Håper hun klarer å beholde lærelysten og at skolen klarer å nyansere opplegget når de ser hvilket nivå barna befinner seg på. Min yngste hadde i første klasse en lærer som sa at hun hadde elever i klassen med mental alder fra fire til åtte år. Jeg tenkte ikke så mye over det da, men etterhvert har det gått opp for meg at det virkelig er slik. Skolen blir nødt til å ta dette innover seg og tilby tilpasset undervisning!

gjestemamma

Post by gjestemamma »

Ja det har du rett i. For problemet er jo ikke der bare for de sterkeste.

Så på et program som het noe sånt som blanke ark på TV Norge i går. Der var det en del 9.klassinger som overhodet ikke hang med. Heller ikke disse blir jo tatt tak i. Man fortsetter å gi de pensum tilpasset det klassetrinnet de er på, selv om de ikke kan pensumet for de tre foregående årene heller. Jeg tror alle elever tjener på at det blir mer tilpasset. Dette programmet er på en måte en slags reality-TV, men det blir spennende å se om de får snudd noen av disse elevene på rett kjøl.

floken

Post by floken »

Har de samme problemene som deg. 2 år i forkant av skolestart forsøke vi å forberede skolen på at vårt barn vil trenge tilrettelegging, og da helst i fra dag en. Tror du vi har sett noe til det? Nei... Vi har sagt i fra at oppgavene og leksene er alt for enkle, men får ingen andre oppgaver eller andre lekser. Så her må mor, som før, fremdeles drive undervisning av barnet hjemme, slik at barnet, som andre, også kan få gleden av å lære noe nytt.

Vi føler også at rektors ord om tilpasninger er bare propaganda...

Vi er like fortvilet som deg, og aner ikke hva vi skal gjøre. Det er vanskelig å motivere barnet til å gjøre disse forferdelig enkle leksene. Barnet bare sinkes i sin utvikling på skolen - og det kan da ikke være meningen???

Post Reply