Hjelp til i tolke wisc test

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
mortil2
Medlem

Hjelp til i tolke wisc test

Post by mortil2 »

Hei.

Jeg har bedt om hjelp fra ppt for vi har hatt en veldig vanskelig skolestart :cry: I barnehagen sa 2 av se ansatte som hadde jobbet i barnehage i 20 år at de hadde aldri møtt et barn med slikt ordforråd. På skolen har vi hatt endel kraftige raseri utbrudd. Mannen min ble til og med kalt inn på skoleinspektørens kontor en morgen han leverte sønnen vår. Vi har pratet med gutten vår, og utifra det han sier kommer raseri utbruddene pga av en følse av sterkt urettferdighet.

Leksene er kjempe lette og de er gjort på 2 min. Ingen utfordring der.

Ppt har tatt en wisc test ( tror det var det den het :oops: ) på min 6 år gamle gutt. Det var en verbal del og en non-verbale del. På den non-verbale delen var han ganske gjennomsnittlig. På den verbale delen skåret han høyt. De sa han var 6 poeng unna å være overintelligent. De sa også at når det er så stor forskell mellom den verbale og non-verbale delen betyr det ofte mye indre uro for barnet.

Hun som utførte testen sa at 6 åringer ofte brukt 2 timer på å gjennomføre teste, og ofte måtte de bruke 2 omganger på å fullføre. Gutten min brukte 1 time og 15 min. På slutten var han sliten og lei og skåret litt lavt på de siste testene. Men det synes ikke jeg er så rart hvis de fleste buker to timer?!

Hun sa også at han kom til å gå hele barneskolen og ungdomskolen, og mest sannsynlig hele veideregående skole uten å møte utfordringer på skolen. Og at det kunne være et problem hvis han da valgte å begynne på universitetet, for der kom han til å møte utfrodringer, men da hadde han aldri lært å lære. Så vi måtte finne en måte å lære han å lære på. Sammen med ppt skal vi ha et møte med læreren hans for å se hvordan vi kan legge til rette for han, slik at han får med seg det grunnleggende og samtidig kan møte utfordringer.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke alt dette, og hva vi eventuellt kan gjøre for hjelpe gutten vår....

Jeg tar med glede i mot litt tips og råd!!!

På forhånd takk: :D !

Hilsen
Mortil2

tove
Foreldrekontakt

Re: Hjelp til i tolke wisc test

Post by tove »

Jeg har forståelse for at du ønsker svar på dine spørsmål. Det er ikke noe hyggelig å bli fortalt at barnet kommer til å kjede seg på skolen i lang tid fremover, og samtidig få sannsynligvis få problemer på videregående fordi det ikke lærer studieteknikk underveis. Vi er mange som dessverre har erfart eller frykter det sammen, men det finnes måter å jobbe for at at dette skal unngås. Når det gjelder dette, og litt tolking av testen, kan du sende en mail til foreldrekontakten, så kan en av oss hjelpe deg og ta en hyggelig prat på telefon

Kia

Post by Kia »

Ville bare si at vi antar vi får noenlunde samme tilbakemelding på mandag. Vår gutt har tatt WISC nå og tok WIPPSI (?) for et par år siden og vi fikk det samme da. Frustrerende og vanskelig å ha så stor forskjell mellom ulike modningsområder.
Tror jeg vet mye om hvordan du har det..

Ville bare tipse deg om en side med matematikk som vi vurderer til vår gutt ihvertfall.. -å begynne å jobbe med litt innimellom i tillegg til lekser og slikt;

http://nrich.maths.org/public/index.php

Lykke til. Stå på og krev deres rett: Tilpasset undervisning!!

johanna
Medlem

Post by johanna »

Takk for tips! Det var en flott link :)

Post Reply