Problemer med sosialt samspill og impulskontroll

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Rachel
Medlem

Problemer med sosialt samspill og impulskontroll

Post by Rachel »

Vi har en sønn på snart 9 år, som går i tredje klasse. Han er det ferdje barnet av fem barn. Alle barna utviklet seg tidlig i forhold til alderen, krøp ved 6 måneders alder, gikk ved 9 måneders alder, tidlig språk og tallforståelse osv. Sønnen vår på 9 var intet unntak der, tvert om, han har vist seg å være litt mer "fremme" enn de andre. Han lærte å lese av seg selv som 5 åring, lærte å regne av seg selv og slike ting. Vi så tidlige tegn i barnehagen at ham slet med det sosiale samspillet, og etter han begynte i skolen har det bare blitt enda verre. Når jeg skriver det sosiale samspillet mener jeg at han tolker dårlig sosiale signaler, og er svært sensetiv. Han mistolker selv små bagateller som noe katastrofalt og krisemaksimerer hele situasjonen. Han føler at hele verden er mot ham, og bare vil han vondt. I disse situasjonene blir han ofte aggressiv, og kan gjerne bli fysisk mot andre barn. Dette resulterer i at han lett blir en syndebukk og hoggestabbe på skolen, selv i situasjoner han faktisk er uskyldig.
Han finner lett på ting han vet han ikke burde, som feks å stjele skolekameratenes kakao på skitur. Selv når han blir tatt på fersken, blånekter han, eller legger skylden på andre. I dette tilfellet var det pappa sin skyld som hadde nektet å lage noe til skituren. Sannheten var den at han ikke hadde levert lappen om skitur så vi visste ikke om den. Slike ting skjer ofte. På oss virker det som han overhodet ikke har noen impulskontroll, eller tanke på konsekvenser dette får for ham selv (som at ingen vil leke med han osv) Han gir ikke unna for press fra voksne om å fortelle sannheten når han blir konfrontert med ting han har gjort under noen omstendigheter, hverken foreldre eller lærere. Han har store problemer med å forholde seg til autoriteter og regler. Han er påståelig og sta, og har tusen argumenter til alt.

Når det gjelder hans faglige nivå, ligger han svært høyt. I andre klasse lå han på sjetteklasse-nivå i matte, norsk skriftlig og leseferdigheter/forståelse, engelsk og andre fag. Lærere sier han har ett høyt modningsnivå i fag som samfunnsfag og lignende. Han viser ett langt høyere intellektuellt nivå og forståelse av samfunn, filosofi enn sine jevnaldrende, og er svært reflektert. også i forhold til sine egne handlinger. Han viser i høy grad forståelse av at "når jeg gjør dumme ting, får jeg ingen venner" i ettertanken, men når situasjoner oppstår, klarer han ikke kontrollere seg. Han viser tydelig at det sosiale og oppførselen hans er noe som går inn på ham.

Vi står på venteliste på PPT, men han kan ikke regne med å få noe hjelp før i Oktober? Vi ønsker å teste ham for å kunne fremvise resultater til skolen.

Akkurat nå står vi ovenfor ett alvorlig problem. Vi har nettopp flyttet, og han har byttet skole. Den forrige skolen han gikk på fikk han tilrettelegging, ikke optimal, men dog noe. Dialogen mellom hjem og skole fungerte tålig bra. Den nye skolen har vist seg å være sjokkerende elendig. Før vi flyttet hadde vi ett møte med inspektør for å få tilrettelegging for å unngå en sosial katastrofe for gutten. Inspektøren svarte oss bare med: "Jeg tror neppe kontaktlærer ønsker seg mer arbeid".

Etter noen få uker får vi melding fra storebror om at gutten har fått gjensitting pga bråk i timen. Vi ringer så kontaktlærer for å sjekke om dette faktisk stemmer, da det isåtilfelle er brudd på reglement skolen har. Hun svarer oss med " Det viser seg at deres sønn er intet annet en en bølle og bråkmaker" og "jeg har hørt rykter om han, så jeg vet godt hvordan han er". Når vi refererer med møte i forhold til tilrettelegging, sier hun at hun har fått en gul lapp hvor det står at gutten skal ha litt flere oppgaver. Dette har hun ikke gitt. Hun svarer også at hun overhodet ikke har tenkt å tilrettelegge noe som helst. Ved konfrontasjon om rettigheter i forhold til Opplæringsloven, sier hun bare "slikt gjør vi ikke på vår skole". Vi fikk ett klart inntrykk av at hun var mer opptatt å "ta rotta" på sønnen vår enn noe annet. Hun var svært opptatt av at vi skulle innse hvilken ufordragelig sønn vi har. Hun har også hengt gutten ut foran andre elever når han har gjort noe galt. Dette har pågått all denne tiden, uten at læreren har kontaktet oss noengang for å få til ett samarbeid.
Det som så skjer er at vi tar kontakt med PPT og jurist hos Fylkesmannen, og sender en saftig klage til rektor ved skolen. Rektor legger seg flat, og bekalger det hele. Han tilbyr også ett møte med spes. ped leder for tilrettelegging.

Vi opplever bytte av skole som katastrofalt. Møtet vi hadde med inspektør i forkant hadde en hensikt; Å forhindre det som nå har skjedd. Gutten har på få uker klart å bli svært upopulær, både hos elever og kontaktlærer. Vi mener at denne kontaktlæreren forverrer, eller trigger gutten. Hun opptrer som stresset og manisk av natur, og dette tror vi har en negativ påvirkning på gutten. Vi tror også at hun ikke klarer å skjule sin "forakt" for gutten. Om ikke hun sier noe direkte, viser hun det ved sin utstråling. Atferden til gutten vår har aldri vært så ille noen gang, hverken hjemme eller i skolen. Vi er igrunn ganske desperate og bekymret! Er det noen som kjenner igjen en slik atferd hos høyt begavede barn?

Vi er usikre på om det er gunstig å kreve bytting av klasse på dette tidspunkt. Vi vil gjerne ha noen konkrete tips fra noen her med lignende erfaring til hva vi og skolen kan gjøre for å bedre situasjonen hans. Om det er noen som har erfaringer med at enkelte ting fungerte bra i skolen osv. Vi er helt i det blå nå, og føler vel at vi kommer til kort.....

På forhånd takk! :)

Lopi
Medlem

Re: Problemer med sosialt samspill og impulskontroll

Post by Lopi »

Det var da en fryktelig holdning dere blir møtt med av kontaktlærer, men det virker jo som om dere har en grei dialog med rektor og det er bra. Jeg ville tatt kontakt med en av foreldrekontaktene her inne. Du finner e-post til dem på forsiden av lykkelige barn under kontakt oss tror jeg. Det er god hjelp i andres erfaringer, så hør med dem. En test av gutten vil jo kunne gi deg noe mer konkret å snakke med skolen om, men det tar jo tid både å få tatt den og til resultatene foreligger, og dere har jo ikke tid til å vente på dem før det skjer noe. Det er nok andre her inne som er mer erfarne enn meg på dette området, som kanskje kan gi den noen gode råd her, men jeg ville altså forsøkt en e-post til en av foreldrekontaktene. Lykke til med skolen og gutten din!
Moderator og foreldrekontakt
Skriver om tema høyt begavede barn på bloggen "Fra en annen planet"

Stina K

Post by Stina K »

Hei!
Først vil jeg uttrykke min medfølelse på bakgrunn av holdningene dere har møtt på ny skole. Min bakgrunn for å svare deg er at jeg selv er lærer med spesialfaglig bakgrunn og mor til en begravet gutt som er like gammel som din. Først vil jeg rose dere for å ta fatt i situasjonen og ha fått den løftet opp på det nivået den hører hjemme. Ta kontakt ofte med både rektor og Fylkesmannen til dere merker at dere når frem. Når det er sagt, viser din sønns lærer ikke god yrkes-etikk i møte med din sønn og dere som foreldre. Vil hun ha evne til forbedring dersom noen av hennes overordnede påpeker\refser hennes feil? Jeg tror ikke det. På det grunnlag ville jeg ha byttet klasse. Det er like viktig for alle elever å ha lærere som tror på dem. For å utvikle seg videre må lærer finne det faglige og sosiale ståstedet til eleven slik at de kan hjelpes videre. Dette virker denne læreren ikke i stand til når det gjelde din sønn. Kanskje hun blir stresset fordi han både må ha en annen faglig og sosial tilnærming enn de andre elevene? Jeg tror mange lærere ikke skjønner når de har med et særlig begavet barn å gjøre, og tenker raskt i retning en diagnose eller dårlige hjemmeforhold. Så "plag" PPT for å få testingen gjennomført raskt. Du har lov å stå på for ditt barn! Med papirer på at oppførselen skyldes gode evner og ikke dårlig oppførsel\diagnose blir nok skolen mer lydhør. Vi står midt i en slik prosess med vår sønn, jeg er positiv til at skolen klarer å endre syn på utfordringene, selv om jeg tror det blir et langt stykke(og mange møter) frem til tilrettelegging på hans nivå. Lykke til videre!

Rachel
Medlem

Post by Rachel »

Takk for svar :) Det var veldig flott å høre en lærers mening om denne saken. Nå skal vi i møte med rektor og spes.ped leder idag, så dette blir jo spennende! Angående læreren, må jeg nok si meg enig her, vi har jo snakket med henne i etterkant, og hun viser samme holdning som før.

Angående PPT, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal mase... Det de sa til meg var at det var x-antall barn på venteliste, og at de ikke hadde lov å prioritere den ene fremfor den andre... Noen som har noen tips her?

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Hei Rachel.
Vi hoppet over PPT og fikk legen til å henvise oss direkte til BUP. De kan gjøre utredninger og tester på lik linje med PPT. Kanskje er det mindre ventetid der.
Heidi, mor til 2

Rachel
Medlem

Post by Rachel »

Heisann,
ja det er kanskje like greit. Tror nok vi kan få bedre hjelp på BUP også. Takk for tips :)

Thrane
Medlem

Post by Thrane »

Rachel wrote:Heisann,
ja det er kanskje like greit. Tror nok vi kan få bedre hjelp på BUP også. Takk for tips :)
Det kommer nok an på. Vi har fått mye bedre hjelp av PPT og skolen enn av BUP, og er i ferd med å gi opp sistnevnte. Det er kanskje like greit å prøve alle, så øker sjansen for å treffe riktig person?

Stina K

Post by Stina K »

HeI!
Jeg meldte til PPT og BUP samtidig. (Bestemte meg for å gjøre det da jeg leste skolens grusomme pedagogiske raport) Fikk ganske raskt tilbakemelding fra BUP at problemene til min sønn var et "skole-problem" og at det måtte løses i samråd med PPT og skole. Jeg var veldig lettet over det svaret fordi det var akkuratt slik vi så det. Det har tatt over et år å få testet min sønn. Konklusjonen er helt klar: veldig gode evner og svært høy inteligens, ingen tegn til asberger slik skolen trodde. Først kom lettelsen, nå kommer også sinnet: i over et år har min sønns lærere og spes. ped teamet på skolen trodd at han har hatt asberger-s. Da kan jeg bare tenke meg hvordan han har blitt behandlet og omtalt....Han har helt fra skole-start hatt en assistent sittende ved pulten, PPT rådgiveren sier at hun må frigis øyeblikkelig og bruke sin tid på noen som trenger det. Min sønn skal ha tilrettelagt undervisning på sitt nivå og læreren skal være lykkelig over å få undevise en elev med slik kapasitet. Jeg føler jeg har møtt en engel av en PPT-rådgiver som har testet og dokumentert det vi trodde. Nå gjenstår det å se hvordan skolen takler å tilrettelegge undervisningen for min sønn. Jeg håper også de er profisjonelle nok til å klare å omstille seg fra tildligere tanker.
Rachel:Når jeg sier du skal mase på PPT mener jeg å ta hyggelige telefoner og spørre om hvordan det går med saksbehandlingen. Så snart du har fått en saksbehandler kan du gå i dialog å fortelle om situasjonen, slik at de jobber så raskt de kan....

Rachel
Medlem

Post by Rachel »

Ja, det er jo klart at det er ingen garanti for hvem man møter hvor! Jeg snakket med PPT, og de sier at så lenge det ikke er dype psykologiske problemer, vil han ikke komme til BUP før eventuellt PPT har utredet og henvist videre. Lederen på PPT som jeg snakket med, ga meg ett par eksempler hvor type problematikk de hadde henvist, og her var det snakk om tvangshandlinger og tanker hos barn etc.

Vi har vært i møte med spes.ped leder og rektor ved skolen, hvor vi ble veldig godt mottatt :) Spes.ped har kartlegget gutten i norsk, mattematikk og engelsk. Testene var beregnet på 5. klasse, og gutten har score på gjennomsnittlig 170-190%, hvorav 100% er gjennomsnittet for 5.klassinger. I engelsk utpekte han seg markant, med hele 215% score. De tok dette veldig alvorlig, og har allerede satt igang med tilrettelegging. Vi opplever dialogen er blitt særdeles god, hvilket var akkurat det vi ønsket!

Når det gjelder vår tiltro til BUP fremfor PPT, er nok vår situasjon litt annerledes her. I en annen sammenheng har overlege på ABUP (som har god kjennskap til gutten gjennom en annen sammenheng) ett stort ønske om at han skulle gå til en annen psykolog på avdelingen. Denne psykologen har store kunnskap til barn av denne sort, og er svært dyktig i slike sammenhenger. Psykologen vi snakker om var med på TV2 sin serie om barneooppdragelse, husker ikke helt hva serien het jeg.... Gutten vår sliter veldig med lav selvtillit, han er livredd for utfordringer. Vi har en mistanke om at dette grunner i ett traume gutten opplevde, og en vedvarende konflikt som nylig har "tatt slutt". Guttens far døde da han var 1 år gammel, og det har pågått i flere år en konflikt med familien til avdøde far. Familien (farmor, onkler, tanter etc) ønsket ikke ha noe med gutten å gjøre, mens de på annen hånd hele tiden ville "ha" storebror og søster. Det var en ekstrem forskjellsbehandling, hvor gutten alltid ble stående som uønsket. Dette skjedde fordi, ifølge familien selv, gutten hadde feil øyenfarge, og derfor ikke var rettmessig sønn av sin far (gutten har blå øyne som meg, og søsknene har brune som sin far) Dette har gått kraftig innpå gutten naturligvis! Vi tenker at gutten sliter med følesesmessige problemer han ikke helt forstår grunnet dette, i tillegg er han jo svært sensetiv fra før som mange begavede barn er, så dette blir litt dobbelt opp! Hele konflikten endte i en politianmeldelse fra min side, og er nå avsluttet, men det er klart at slike ting henger igjen., og derfor mener vi BUP er det beste her!

Uansett, vi ser med stort håp fremover i forhold til god dialog med skolen, og er svært lettet grunnet det :)

Mette
Medlem

Post by Mette »

Bare en liten kommentar: Fastlegen henviser til BUP, uavhengig av PPT.

Post Reply