Råd til barnehagetante?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Bjørnemor

Råd til barnehagetante?

Post by Bjørnemor »

Jeg er over 40 år, har to gutter selv og jobber med barn på 23 året.
Min erfaring er best på barn som har adhd eller adferdsproblemer. Ett av barna passet ikke inn her, og jeg begynte å lete litt rundt. Da fant jeg dere, og det passet veldig bra!
Mine spørsmål er:
Hva slags oppgaver kan jeg gi disse barna som er best for dem?
Hva med ansvar for spesielle ting- er det bra- eller vil det være med på å distangsere dem fra de andre ytterligere?
Hvordan kan jeg best legge tilrette for at de skal få riktige utfordringer, samtidig som jeg legger et godt grunnlag før skolestart?
Noen som har gode råd til en barnehagetante? Vi er tross alt den første instansen som kan fange opp dette og muligens eller forhåpentligvis de første som kan veilede foreldre på "riktig spor" før de blir stemplet som utfordrende og vanskelige på skolen. Gode råd til meg, noen?

Bjørnemor

Rachel
Medlem

Re: Råd til barnehagetante?

Post by Rachel »

Hei Bjørnemor!

Jeg har en sønn i tredje klasse, som ifølge faglige ligger på 5-6 klasse nivå. I den første barnehagen han gikk i, var nok ikke de ansatte like åpne som deg :) Dette fikk følger som ikke var særlig positive. Han ble fort stemplet som en bølle, og til og med vi merket at de ansatte ikke syns særlig om han på tilstelninger etc. Jeg kan bare tenke meg hvordan de var mot ham når vi ikke var tilstede! Det utviklet seg til en gutt som ikke ville i barnehagen, og gråt hver dag. Da han var 5, flyttet vi, og dermed byttet barnehage. Nå begynte han i en naturbarnehage. Vi tok ett møte med barnehagen på forhånd, og fortalte om situasjonen i den forrige. De svarte oss veldig positivt her, og ga en del tilrettelegging. Blant annet fikk han være "tursjef" når de skulle på tur og holde en "sjefspinne". Han fikk da ansvar for å lede gruppen. Dette tok han med stort ansvar, og fikk masse skryt av de voksne, og vokste masse på det. I tillegg hadde de ekspidisjoner i skogen hvor de studerte planteliv, dyr, insekter etc. Dette sugde han til seg, og storkoste seg! De fulgte også hans tempo i forhold til lesing, regnestykker osv, slik at han ble utfordret.
Det var ikke slik at de hadde noe stort opplegg rundt han, men bare gjorde småting i hverdagen som gjorde at gutten ble utfordret. Positiv forsterkning var en viktig del av dette. masse skryt ved mestring! Vi fikk en helt ny gutt grunnet møtet med denne nye barnehagen :) Han gledet seg hver dag til å gå og fikk god kontakt med både barna og de voksne.
Jeg tror nok du som fagpersonell kan bidra masse her bare ved å være åpen og lete etter kunnskap, det er masse informasjon rundt på nett, blant annet her på lykkelige barn-linker.

Thrane
Medlem

Post by Thrane »

Bjørnemor wrote:Jeg er over 40 år, har to gutter selv og jobber med barn på 23 året.
Min erfaring er best på barn som har adhd eller adferdsproblemer. Ett av barna passet ikke inn her, og jeg begynte å lete litt rundt. Da fant jeg dere, og det passet veldig bra!
Mine spørsmål er:
Hva slags oppgaver kan jeg gi disse barna som er best for dem?
Hva med ansvar for spesielle ting- er det bra- eller vil det være med på å distangsere dem fra de andre ytterligere?
Hvordan kan jeg best legge tilrette for at de skal få riktige utfordringer, samtidig som jeg legger et godt grunnlag før skolestart?
Noen som har gode råd til en barnehagetante? Vi er tross alt den første instansen som kan fange opp dette og muligens eller forhåpentligvis de første som kan veilede foreldre på "riktig spor" før de blir stemplet som utfordrende og vanskelige på skolen. Gode råd til meg, noen?

Bjørnemor
Godt å vite at det finnes så engasjerte mennesker som deg i barnehagen.

For det første: Du øker ikke avstanden ved å la dem få bruke sine evner. Avstanden er der, og det som er viktig for barnet er å bli sett ut fra de forutsetningene det har og få forstå den annerledesheten det føler i forhold til de andre barna.

En av mine gutter kom i total kollisjon med barnehagen og pedagogisk leder mente hun brukte 60% av sin tid på ham alene for å roe ned flere raseriutbrudd hver dag. Likevel tok det flere måneder før hun tok mot til seg og kontaktet PPT. Etter råd fra PPT (som konkluderte med at han lå langt fremme) tok de ham til side og lot ham få litt utfordringer og egne oppgaver (dvs for hans del leking med bokstaver og tall). Han lærte ikke så mye av det, men problemet med barnehagen hadde vært et svært rigid regime som var uinteressant for ham men som de med hard hånd tvang ham til å delta i. Bare det å bli tatt på alvor roet ham faktisk ganske mye, sammen med forventningen om å begynne på skolen.

Ifølge PPT var guttens problem at kameratene ikke skjønte hva han snakket om halvparten av tiden, og når de voksne ikke brød seg om annet enn at han ikke gjorde som de sa så eksploderte han ganske enkelt til slutt. Han var veldig ensom. Det gjorde det ikke lettere for ham at han, som mange gutter, var for urolig til å sette seg ned og gjøre som de klassiske eksemplene på begavede barn. Han kunne verken lese eller regne, og først etter ett år på skolen så vi at han skilte seg ut i skolefag.

Det som fungerer best for vår gutt er å snakke rolig med ham og gi ham en ren logisk forklaring på hva som skal skje og hvorfor. Han har evne til å forstå voksen logikk og setter pris på at vi anerkjenner det.

Bjørnemor

Post by Bjørnemor »

Tusen takk for svar :D
Det hjelper meg mye å høre hvordan dere hadde det i overgangen barnehage-skole.
Jeg er sikker på at mange av dere vet at tiden går fort når barna begynner på skolen, og hvis vi bare kunne funnet ut av dette før skolestart, kunne mange utfordringer og vonde opplevelser vært unngått.
Takk igjen!

Kariel
Medlem

Post by Kariel »

Hei,
Med et blikk tilbake på vår egen barnehagetid har jeg noen tanker om hva som ville vært lurt:

- fokus på sosialt samspill ift andre barn (lære ham å løse konflikter på egen hånd f.eks. - på skolen er det l-a-n-g-t til en voksen svært ofte...)
- blyant (holde blyant riktig, utvikle gleden ved å tegne, øve på å fargelegge osv) - han var alltid den som ikke ville tegne, men heller leke. Når han så kom på skolen og ikke mestret blyant/skriving/tegning like godt som han skulle ønske OG ikke lenger kunne si "nei, jeg vil heller leke" ble frustrasjonen stor...

OG er dere i tvil kontakt ppt, i stedet for å "vente til de blir skolebarn"... (skolen trenger kanskje et halvår før de sender henvisning, deretter minst et halvt års ventetid hos ppt, deretter måneder før ped.rapport er klar...) (sukk...) Har det selv fra en rektor jeg snakket med: "henvis heller før enn etter"

Lykke til :)
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Post Reply