Hoppe over en klasse - faglige hull?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
janne
Medlem

Hoppe over en klasse - faglige hull?

Post by janne » Mon 29. Mar, 2010 2:23

Har noen erfaringer med at barna bare hopper over en klasse, eks. 4. til 5. eller 6. til 7. Eks på erfaringer ift hvordan går dette?
Last edited by janne on Tue 26. Jun, 2012 12:02, edited 1 time in total.

Margunn
Medlem

Re: Hoppe over en klasse - faglige hull?

Post by Margunn » Tue 13. Apr, 2010 11:27

Har ikke erfaring med det selv, men lurer veldig på om det kan være aktuelt for oss. Kjenner andre som har ei jente som følger sin egen alder og ei som hoppet over et trinn. De er klart mest fornøyd med å ha hoppet over et trinn, men det kan selvsagt også ha med lærersituasjon, klassens miljø og andre ting å gjøre.

ansofik

Post by ansofik » Tue 26. Oct, 2010 12:21

Hei,
Vi er midt i denne prossessen nå... Vår sønn har prøvd seg i 4. kl denne høsten og mangler da 3. kl. Og dette vil naturligvis gi faglige hull. Noe skolen er nøye med å påpeke. Jeg mener (og tror) at han vi med litt hjelp tette disse hullene i løpet av kort tid, men det virker ikke som skolen er enige. Dette er en veldig vanskelig del av dette med å hoppe over en klasse. Dersom læreren ikke er enig i at eleven bør hoppe over ett trinn er det faktisk hun/han som kan sette en stopper for dette også.
Har dere hoppet over ett trinn?
Mvh
Anne-S

Unni Norum

Post by Unni Norum » Tue 26. Oct, 2010 4:48

Hei,

Vår datter hoppet over 3. klasse. Etter testing hos PPT, ble det anbefalt at hun skulle flyttes opp et klassetrinn. Vi var også opptatt av om hun ville få noen faglige hull og diskuterte derfor med PPT om vi burde jobbe med 3. klassepensum i sommerferien før hun skulle starte i 4. klasse. PPTs anbefaling var et klart nei. Ut fra testene ville hun være en svært sterk elev også på trinnet over sitt eget. Dette har vist seg å stemme. Hun har ikke slitt med faglige hull. Hun går nå i 9. klasse.

Lykke til!

med vennlig hilsen

Unni

johnstuart

Post by johnstuart » Wed 15. Dec, 2010 8:50

Hei,
jeg hoppet over en klasse på barneskolen - jeg gikk i 2. klassen fram til Påske og fortsatte etter Påske i en tredjeklasse. Mellom Jul og Påske ble jeg tatt ut av klassen en del timer og fikk en rask gjennomgang av deler av tredjeklassepensum. Dette fungerte utmerket og jeg fortsatte i den nye klassen - har aldri oppdaget noen faglige hull og gikk gjennom resten av grunnskole og gymnas med de beste resultatene i klassen. Hoppet mitt fra 2. til 3. klasse gjorde jeg på begynnelsen av 70-tallet i en liten bygd på Vestlandet. Opplæringsloven den gang ga neppe de rettigheter som dagens lov tilsier og det var læreren min som fikk til dette - en takk til henne :D

Hilsen John S.

PIA
Medlem

Post by PIA » Sat 25. Dec, 2010 7:14

faglig hull?-null!

sønnen min gikk fra 3. rett til 5. Det var spennedes de første 2-3 måneder så hadde han dem hentet inn igjen og kjedet seg videre...
Hoppe over en trinn er bare halve sannheten. Jeg angrer ikke på at vi gjorde det, men det løste ikke våre utfordringer. Jeg holder fortsatt fast på at EN god lærer kan være en mirakelkur for barnet og det aller beste er å tilpasse undervisningen helst sammen med andre høytbegavede.
Hvis dere er flere i samme område kan dere bringe barna sammen i en og samme skole, det betyr mer innflytelse også. Tanken er ikke nytt,men ikke gjennomført enda...
Vi byttet skole etter at vår sønn tok matte 10trinns tentamen som 11 åring. Nå et halvt år etter bytting til privatskole (inkludert flytting til en annen by, jobbskifte, salg og kjøp av hus... noen pris må man betale.) er vi mer en fornøyde og angrer ikke. Men hver må finne sin egen løsning og være bered til å ta konsekvensene...

Ønsker dere lykke til og husk at Hollingworth skriver:
"Barn med en IQ over 140 kaster bort HALVPARTEN av tiden sin i skolen, mens de som har over 170 kaster bort HELE sin tid."

Dette er bare tall og utalelsen er noen dager gammel. Bortsett fra at å fastslå en IQ på over 146 er jo uansett "gjetting", syns jeg at det viser oss én ting:
Ingen gjør det for deg!
Hverken ta de sørg, eller gi de glede. Det er bare et skoletilbud som passer for de fleste. Men er vi som de fleste?????

God Jul alle sammen!!!
Pia

Post Reply