Feil utvikling.

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
karval

Feil utvikling.

Post by karval »

jeg er mor til en 14 - årig gutt, han skal nå opp i 10.klasse.
Han var usedvanlig begavet før skolestart. Han leste høyt og tydelig fra bøker 3 år gammel. Pluss og minus kunne han og.
Når han var fire- fem leste han tykke bøker uten tekst,Harry Potter. Han kunne ganging, deling og prosenregning og gledet seg til skolen.
Skolen ble litt kjedelig og han fikk sitte å lese bøker i norsk timen.Han kunne vel det meste av pensum opp til 5. trinnet før han begynte.
Nå går det ikke så bra på skolen, han har vel 4 i snitt. Han er ikke strukturert og er ikke vant til å jobbe. Han har og hadt problemer med mobbing
og har relativ dårlig selvtillit. De har kartleggingtester før de begynner med et tema og der scorer han alltid skyhøyt, karakterene er ikke deretter.
Vi som foreldre mener han har større potensiale og er stadig i dialog med skolen om miljø og karakterer.

Det får meg og til å tvile, kanskje vår sønn ikke er så inteligent som vi tror? Har dere noen erfaring om hvor vi kan teste det ut?
Hva med læringskurver som bare går nedover, er det naturlig? Forå gå videre med skolen har jeg lyst til å få gjennomført en iq test for barn, hvor kan en gjøre det? Vi bor på Østlandet. :?

mortenoslash
Medlem

Re: Feil utvikling.

Post by mortenoslash »

karval wrote:Det får meg og til å tvile, kanskje vår sønn ikke er så inteligent som vi tror? Har dere noen erfaring om hvor vi kan teste det ut?
Det du ramsar opp er klassiske teikn på eit intelligent barn som ikkje ser for seg utsikter til å bli belønna* for arbeidsinnsats, men heller intelligensmessig «snobbar nedover» mot klassekameratar eller «dei tøffe gutane» eller andre han skulle ønske han var ein av eller vil framstå som positiv for (det andre kjønn?) for å finne ein annan arena (enn skule/intelligens/e.l.) å bli akseptert på. I tillegg er ein biverknad av ikkje (å trenge) å arbeide med skulearbeid at han får mykje fritid som andre ikkje har, og det blir i seg sjølv nesten som ei belønning.

* Belønninga her kan like gjerne vere (eller aller helst ha vore, særleg i starten av skuletida) nye utfordringar som gir ny lærdom og opning for ytterlegare spennande utfordringar. I tillegg er aksept frå personar i omgjevnaden ei god belønning. Som liten kan dei personane vere lærarar og andre vaksne autoritetspersonar. Opp mot og i tenåra kan det like gjerne vere andre førebilete, som venner eller jamaldrande på skulen som barnet/ungdommen ønsker (eller trur dei ønsker) å bli akseptert av. Er han mobbeoffer kan ønsket om ein aksept av, eller i det minste å bli laten vere i fred av mobbarane, vere noko som ser ut som kan vere ei framtidig belønning. Mobbarar er flinke til å bruke jantelov mot dei som uthevar seg positivt, så gode skuleresultat framstår ikkje alltid (sjeldan?) som ein belønning eller eit mål for eit mobbeoffer.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

staales
Medlem

Post by staales »

Kjære karval.

Svaret til Morten er som tatt ut fra en lærebok. Bare så synd at disse kapitlene ble tatt ut av pensumet til norsk lærerutdanning i 1972 :shock:

Det du beskriver er velkjent for mange i foreningen. Alle vi har hørt om slike historier før, noen har vært der selv. Og det gjør meg kjempetrist hver gang jeg hører foreldre begynne å tvile på evnene til sine barn, bare fordi de har blitt "underlært" på skolen. Nå er det riktignok mange som mener mangt om nivået på norsk skole, men det er svært få normalt begavede barn som behersker noe særlig over 3. klasses pensum før skolestart. Så med mindre dere har drevet systematisk opplæring av sønnen deres i barnehagealderen, kan du trygt regne sønnen din som høyt begavet.

Vi er som du sikkert har forstått en forening for de som har slike utfordringer, så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med foreldrekontakten vår. Det er bare å sende mail til foreldrekontakt@lykkeligebarn.no så vil du få som svar et telefonnummer og tidspunkt du kan ringe. Vanskeligere er det ikke :)

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Ståle

PIA
Medlem

Post by PIA »

.. og da kan jeg nesten ikke tilføye noe mer til det Morten og Ståle skrev.
Bare gjør det, ta kontakt med foreldrekontakt!
Stol på sønnen deres, det er IKKE hans feil å ha blitt understimulert og mobbet.

Stå på!
Pia

Post Reply