Problemer med tilrettelegging på skolen

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Ulvemor

Problemer med tilrettelegging på skolen

Post by Ulvemor »

Hei, jeg er ny her, og mor til ei jente som blir 7 om et par uker. Hun går i førsteklasse, og vi har en del problemer med at hun kjeder seg veldig på skolen. Hun er sikkert ikke like begavet som en del andre barn her inne, men hun knakk lesekoden da hun var fire og et halvt, og ligger også et stykke foran de de andre i klassen i regning (har skjønt multiplikasjon, regner pluss og minus med tall opp til hundre, tar mye i hodet osv.). Hun har gått på skolen et halvt år nå, og de bruker 1-2 uker på å gjennomgå en ny bokstav, og det er det er ganske frustrerende. Læreren er positivt innstilt, og datteren min fikk 2.klassebok i norsk allerede i september. Læreren håpet det ikke skulle bli nødvendig i matte, men det ga vi beskjed om i november at det nok var. De har jo ikke begynt med pluss/minus, de fargelegger katten med den lengste halen osv., mens jenta mi regner 2.klassestykker uten store problemer.

Problemet er at vi opplever at tilrettelegging i svært liten grad gjelder timene, det handler egentlig bare om leksene. Og da oppleves gapet mellom det vi gjør hjemme og det hun gjør på skolen som ennå større - og hun blir ennå mere utålmodig i klassesituasjonen. Hun har spurt om hun ikke kan få hjemmeskole, så kan vi lære henne ting i stedet fordi det er mye morsommere, men det er ikke ønskelig fra vår side verken ut fra økonomi, våre jobber og ikke minst det sosiale vi ikke ønsker hun skal gå glipp av. Læreren melder også om at hun blir tilbudt ekstra ting hvis hun blir ferdig med de ordinære tingene før de andre, men hun kjeder seg og drømmer seg bort og blir ikke fortere ferdig - og går dermed glipp av ekstraoppgavene.

Er det noen som har erfaring med dette, hva skal vi be skolen om, og skal vi gi henne utfordringer på hjemmebane eller skal vi trappe ned dette? Hva er realistisk å forvente av tilrettelegging i timene i første klasse? Og er det noen som vet om noen andre morsomme matteoppgaver på nett enn Gyldendals Multi? Skolen bruker disse sidene i undervisningen, og jeg tenker det er dumt om hun har gjort alle andreklasseoppgavene når neste skoleår begynner.

ieva
Medlem

Re: Problemer med tilrettelegging på skolen

Post by ieva »

Hei, Ulvemor!

For det første synes du burde absolutt ta kontakt med foreldrekontakten vår - foreningen vår er ikke blitt til for å måle nøyaktig IQ, men for å gripe tak i den utfordringen du også beskriver - barna våre er for raske i hodet for å følge dagens skolesystem. Jeg tror at de fleste av oss har innsett at uansett hvor velvillig skolen er, har de ikke ressurser og kompetanse til å møte slike barn som datteren din er. Barn, også høyt begavete barn er veldig forskjellige. Noen tilpasser seg mer, noen mindre, men fra alle historiene jeg har hørt, virker det som at de mister noe av gløden underveis. Mister interessen og iveren (Hvorfor må jeg, hvis de andre ikke må?"). Heller ikke for oss er det aktuelt med hjemmeskole, derfor vil vi heller kjempe, hvis det blir nødvendig. Akkurat nå har vi en liten hvilepause pga . bytte av skole. Jeg vet at noen har faktisk tatt opp kampen med skolen om å få tilpasset undervisning, men da må du/ dere ha en WISH test som beviser at jenta er mer begavet enn gjennomsnittet :) , uten de nødvendige papirene er det nok mye vanskeliggere å ta opp kampen - du føler deg ikke helt sikker og skolen mangler håndfaste fakta. Det er viktig at dere finner ut av det nå - i begynnelsen av skolekarrieren, for å si det sånt. Det tar desverre tid med all birokratien også. Hvis du ikke kommer noen vei gjennom skolen, kan du ta kontakt med fastlegen som kan henvise dere videre. Datteren din har tydelige tegn på skolevegring, og det er bekymringsfullt nok.

Det at undervisningen i klasserommet ikke samsvarer med de ekstra leksene, er jo enkelt nok å forstå, men vanskelig å akseptere. Vi har en alle tiders lærer for gutten vår - han er flink til å trekke fram hans sterke sider som blir til ressurs for klassen, og det er sønnen vår foreløpig fornøyd med. Vi vet ikke hvor lenge. Andre barn vil derimot ikke bli brukt som "ekstralærere" og det synes jeg bør aksepteres. Skolen er et sted for læring. For alle barn!!!! Foreningen vår har som mål å jobbe aktivt, også politisk aktivt (det må skje noe på landsbasis - med skolestrukturen og lærerutdanningen hvis det skal nytte), så det er bare å bli med og bidra med dine tanker også!

Lykke til med å finne en god løsning for jenta di!

roffe
Medlem

Post by roffe »

Ulvemor wrote:Og er det noen som vet om noen andre morsomme matteoppgaver på nett enn Gyldendals Multi?
regnemesteren på http://www.matematikk.org?
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

EllenSophia

Post by EllenSophia »

.
Last edited by EllenSophia on Wed 01. Jul, 2015 4:22, edited 1 time in total.

Trine

Post by Trine »

Jeg har en datter som også går i første klasse, kjenner meg igjen på noe av det du skriver. Jeg tror egentlig ikke at hun er så svært høyt begavet, men hun er flink til mange ting. Det høres ut som de er på samme nivå når det gjelder matten. Vi har prøvd å få tilrettelagt matteundervisningen, men det har ikke gitt resultater ennå. Skolen er så redd for å etterlate huller i begrepsforståelsen hennes, at de har gitt henne dobbelt opp av førsteklassepensum i stedet. Jeg skjønner ikke den tankegangen, men men... Når det gjelder norsk kan hun lese hvis hun vil, men ikke helt flytende. Hun er ikke noe særlig interessert i å lese, og det virker ikke som hun synes det er noe problem at de lærer en bokstav i uka. Jeg har dessverre ikke noe gode råd å gi deg, ville bare si at vi også er her :)

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

Trine wrote:[...] Skolen er så redd for å etterlate huller i begrepsforståelsen hennes, at de har gitt henne dobbelt opp av førsteklassepensum i stedet. Jeg skjønner ikke den tankegangen, men men... [...]
Eg mistenkjer at det var det eg i si tid vart utsett for på barneskulen (1977-84). Noko %#¤% tull!

Heldigvis knakk det ikkje interessen for matte, men eg vart ein fantastisk latsabb, for eg lærte meg til at om eg arbeidde fort fekk eg berre repeterande oppgåver på same nivå for å bli sysselsett medan dei andre plundra seg gjennom i sitt tempo. Då var det betre å senke tempoet, så endte det med at eg i praksis fekk meir eller mindre leksefri på mattefaget i staden. :o)

Du kan godt referere til at det er mange som har hatt den opplevinga. Eg har snakka med fleire i Mensa som har vore gjennom det. Somme utnytta den ekstra fritida til å utvikle kreativ rampeåtferd i staden, har eg forstått.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Jeg tror egentlig ikke at hun er så svært høyt begavet, men hun er flink til mange ting.
Denne foreningen er til for alle som opplever at det kan være godt å være med i et nettverk med likesinnede, nettopp sånne som dere :P Her finnes ingen konkurranse om å være "smartest"!
Heidi, mor til 2

Ulvemor

Post by Ulvemor »

Tusen takk for mange gode innspill! Jeg er litt usikker på dette med å be om testing, hva slags begrunnelse må man ha for det? Jeg opplever jo ikke at skolen (dvs. kontaktlærer, vi har ikke tatt opp dette med noen andre) nekter for at Ulvejenta ligger foran de fleste andre i et par fag, bare at det er vanskelig å få til tilrettelegging i undervisningen. Jeg vet ikke om et testresultat vil endre på dette?

For første gang har i teorien datteren min fått en egen mattelekse denne uka. Jeg sier i teorien, for det står "matteark i leksepermen" på ukeplanen hennes, men i leksepermen er det ingenting. Jeg tenker at jeg lager et eget ark, så kan læreren få litt idéer om hvor Ulvejenta er nivåmessig for tiden, og kanskje finne nye oppgaver basert på dette? : optimist: Vi hadde et skikkelig gjennombrudd i går kveld, jeg satt og skrev nye regnestykker og hun løste og løste og var helt rød i ansiktet og blank i øynene av iver, hele jenta sitret. Det var så gøy å se henne når hun følte at hun virkelig mestret noe det faktisk krevde noe å mestre!

EllenSophia

Post by EllenSophia »

.
Last edited by EllenSophia on Wed 01. Jul, 2015 4:23, edited 1 time in total.

kameleon

Post by kameleon »

Det er faktisk bra mye enklere å gi tilpassede lekser enn skoleoppgaver. I hvert fall opplever jeg det sånn, for de oppgavene som er passe vanskelige er de som eleven nesten klarer uten hjelp. Men ikke helt selv, da er det for enkelt. Har du 15-30 elever som skal ha hjelp med litt forskjellig - samtidig :shock: - så er det ikke like lett som å kopiere og sende hjem.

Flere nett-tips:
http://www.mpluss.no (nedlastbart program)
http://www.dammskolen.no/grunnskole/matematikk/septimus
http://www.norsknettskole.no/student04/ ... edmeny.htm
http://www.gruble.net/
http://www.aplusmath.com/
http://tusenmillioner1-4.cappelen.no/
http://www.dalabrekka.gs.mr.no/maoppg.htm
To gutter, 11 og 13 år

Bobli
Medlem

Post by Bobli »

......

PIA
Medlem

Post by PIA »

takk for mange lenker.
slitter også med tilrettelegging på skole. det blir alt for mange repetisjoner. nå fand vi ut, at han sliter med å lære seg noe nytt. han er jo så vant til å kunne alt med en gang, at han sjelden få utfordringer som behøver flere en et eneste gjenomgang i hodet hans, men...
... da vi snakket hjemme om noe som han ikke visste og ikke klarte å løse med en gang, var det krise hos han (ham?) fordi han ikke viste hvordan å lære seg det.

da har vi nesten hatt litt ro :D og da kommer allerede neste utfordringer ;)

Gassa

Post by Gassa »

Hurra, vi har hatt et bittelite gjennombrudd med tilpasset undervisning. Nå innrømmer skolen at det kanskje ikke er mest hensiktsmessig for hb-barn å bruke tid på overlæring/repetisjon av fagområder som allerede beherskes. Liten seier til oss. Det har tatt oss 4 1/2 år å komme hit! Kanskje lærelysten nå vil komme tilbake. :)
Errare humanum est. Homo sum.

tove
Foreldrekontakt

Post by tove »

Bra Gassa, det var veldig godt å lese at skolen har oppfattet dette! :) Vil han da få mer avanserte bøker og oppgaver for høyere klassetrinn i stedet? Synd at det skulle ta så lang tid!

Gassa

Post by Gassa »

Når klassen skal sette igang med et nytt tema, lar de sønnen min sammen med et par andre få lage en slags innledning. De stilles fritt og får lete på internett og lage en powerpoint presentasjon som så legges frem for resten av klassen. Dette har fungert veldig fint. Nå får han lov å vise at han er flink. Tidligere følte han at han aldri fikk ros for skolearbeid. Ja, Tove, han får litt vanskeligere oppgaver nå, men han får ennå ikke oppgaver på sitt eget nivå. Det har vi heller gjort hjemme. Jeg tror imidlertid den ekstra oppmerksomheten har får på skolen smitter over på annet skolearbeid. I hvert fall virker han mye mer fornøyd :)
Errare humanum est. Homo sum.

Bobli
Medlem

Post by Bobli »

Det med emneintro var lurt. Stjeler ideer til både min egen gutt, og til den lille gruppa med sterke elever som vi skal prøve å tilpasse bedre for på skolen min.

Erik Syring

Post by Erik Syring »

****INNLEGG FLYTTET TIL KOMMERSIELLT FORUM****
Last edited by svein on Wed 25. Jun, 2008 12:25, edited 1 time in total.
Reason: ****INNLEGG FLYTTET TIL KOMMERSIELLT FORUM****

Erik Syring

Re: fått matteverk for året over til hjemmearbeid

Post by Erik Syring »

**** FLYTTET TIL KOMMERSIELLT FORUM ****
Last edited by svein on Wed 25. Jun, 2008 12:27, edited 1 time in total.
Reason: **** FLYTTET TIL KOMMERSIELLT FORUM ****

Erik Syring

Post by Erik Syring »

Hei Ulvemor,

"dobbel dose av samme 1. trinns-stoff"... "Nå har eldsten fått matteverk for året over til hjemmearbeid, men på skolen skjer det ingen ting..."

For å følge opp dette: Som beskrevet i andre tråder gir dagens Opplæringslov, slik den tolkes, overhodet ingen rett til undervisning i pensum for trinn som er høyere enn det elever "tilhører" generelt.

Men pågår altså endelig http://www.lykkeligebarn.no/phpBB3/view ... ?f=3&t=517

Heidi H

Post by Heidi H »

Sitat "Jeg tenker at jeg lager et eget ark, så kan læreren få litt idéer om hvor Ulvejenta er nivåmessig for tiden, og kanskje finne nye oppgaver basert på dette?"

Dette synes jeg var en glimrende ide! Legg gjerne ved en lapp til læreren hvor du forklarer hvorfor dere har valgt denne typen oppgaver, og hvor de er hentet fra. (Legg det opp i hendene til læreren - de har ikke så mye tid og ressurser å sette av, og er takknemlige for innspill, tro det eller ei!) ;)

Min datter går nå i 4., og klassen har gått litt for lut og kaldt vann i vinter. Kontaktlærer ble langtids-sykemeldt, og vi har hatt ufaglærte vikarer inne siden. :( Totalt har det gått noe nedover med hele gjengen, men med enkelte lyspunkt. Skolen har nemlig fått trukket inn to lærere fra ungdomsskolen, og disse tar timer i matte og norsk. Mattelæreren så raskt potensialet til min datter og 3 til i klassen. Alle får oppgaveark, og disse 4 får egne ark, nøye tilpasset deres nivå. Endelig hadde de noe å strekke seg mot og bryne seg på! Alle fire tente som raketter, og var kjempeivrige i matte-timene. I tillegg var de generelt fornøyd med at noen faktisk tok tak i at de kjedet seg. :)
En stor glede for oss foreldre, når ungene endelig viste litt motivasjon..

Det jeg har erfart, er at det er veldig viktig å ha en god kommunikasjon med kontakt-/faglærer. De fleste lærere setter pris på dette, særlig hvis du som forelder legger deg litt i selen og hjelper til med tilrettelegging og valg av utfordringer. Å ha begavede barn krever utrolig mye av både skolen og av foreldrene.

Post Reply