“Den norske skolen må forstå at evnerike barn er en ressurs. De er ingen elite, men en gruppe som kan få problemer dersom de ikke får støtte til å utnytte sitt potensial.”

E. Idsøe, Professor ved Naturfagsenteret UiO

Om barn med stort læringspotensial

-også beskrevet som evnerike barn

 
21690211_m.jpg

Hva er et barn med stort læringspotensial?

 
48512750_m.jpg

Skoleflink, stort læringspotensial eller begge deler?

 
24137319_m.jpg

Evnerik? Stort læringspotensial? Uforløst?

Hvordan skal disse begrepene forstås? Og hva skal slike karakteristikker i det hele tatt tjene til?

 
38163159_m.jpg

Hvordan møte et barn med stort læringspotensial.

Tekst kommer snart.

 
89773583_m.jpg

Underytere

Underytere er elever som vister stor avstand mellom potensial og faktiske prestasjoner. For å bli klassifisert som en “evnerik underyter”, må avviket mellom forventet og faktisk prestasjon heller ikke være direkte resultat av en diagnostisert lærevanske. - og avviket må ha vært tilstede over en lengre periode. Underytelse blant de evnerike predikerer skolefrafall. (Idsøe, 2014, s. 144-145)

Mer tekst kommer.

 
72384995_m.jpg

Erfaringer fra medlemmer

42141367_s.jpg

Webinar, foredrag og podcast om evnerike barn