Forskning og artikler.

Nyttige, interessante og viktige forskning artikler på nett, for de som ønsker å holde seg oppdatert på temaet elever med stort læringspotensial. Har du tips til noe som skulle vært med så send oss gjerne det.

 

Forskning


NLA.PNG

NLA Høgskolen

Evnerike og unike

Flinke, talentfulle, smarte, evnerike, intelligente. Barn med stort læringspotensial kan bli beskrevet på mange måter. Men de er like ulike som andre barn, og har like stor rett på tilpasset opplæring. På NLA Høgskolen er det en egen forskergruppe viet denne gruppen.

Til ressursen


Utdannings-forskning.no

Utdannings-forskning.no

Forsering og akselerasjon for evnerike elever

Forsering og akselerasjon for evnerike elever - Jørgen Smedsrud

Det dårligste av de beste alternativene

Til ressursen


 

Artikler


Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?

“Fra barnehage til voksenliv” (antologi)

“Fra barnehage til voksenliv” (antologi)

Av Gunnvi Sæle Jokstad, Førstelektor NLA Høgskolen, og Tove Hagenes, sosiolog og timelærer NLA Høgskolen. Artikkelen presenterer resultatene fra en studie som utforsker spørsmålene:

  • Hva vet lærerstudenter om temaet barn med stort læringspotensial?

  • Hvilke holdninger har studentene til denne elevgruppen?

Artikkelen er publisert i en antologi utgitt som "Open Access Books" (fagfellevurdert og åpent tilgjengelig) på Novus forlag.

Til ressursen (lenke til artikkelen på PDF)


Forandringsfabrikken

Rapport: Å tenke så det knaker (2016)

Til ressursen


Krumelurebloggen snipp.jpg

Krumelurebloggen.no

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn)

Til ressursen


bedre-skole-logo.jpg

Utdanningsnytt

Elever med eksepsjonelle evner – mer enn bare skoleflinke

Til ressursen


Lesesenteret_logo.png

Lesesenteret - Universitetet i Stavanger

Svært kompetente lesere

Ikke alle elever med spesielle talenter føler at de får nok stimulans og støtte fra læreren, og det kan være vanskelig å vite hvordan en kan legge undervisningen til rette for at elever med særlige evner og talenter innenfor lesing skal få dette.

Til ressursen