Forskning og artikler.
Nyttige, interessante og viktige forskning artikler på nett, for de som ønsker å holde seg oppdatert på temaet elever med stort læringspotensial. Har du tips til noe som skulle vært med så send oss gjerne det.
Forskning
NLA Høgskolen
Evnerike og unike
Flinke, talentfulle, smarte, evnerike, intelligente. Barn med stort læringspotensial kan bli beskrevet på mange måter. Men de er like ulike som andre barn, og har like stor rett på tilpasset opplæring. På NLA Høgskolen er det en egen forskergruppe viet denne gruppen.
Forsering og akselerasjon for evnerike elever
Forsering og akselerasjon for evnerike elever - Jørgen Smedsrud
Det dårligste av de beste alternativene
Artikler
Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring?
Av Gunnvi Sæle Jokstad, Førstelektor NLA Høgskolen, og Tove Hagenes, sosiolog og timelærer NLA Høgskolen. Artikkelen presenterer resultatene fra en studie som utforsker spørsmålene:
Hva vet lærerstudenter om temaet barn med stort læringspotensial?
Hvilke holdninger har studentene til denne elevgruppen?
Artikkelen er publisert i en antologi utgitt som "Open Access Books" (fagfellevurdert og åpent tilgjengelig) på Novus forlag.
Til ressursen (lenke til artikkelen på PDF)
Lesesenteret - Universitetet i Stavanger
Svært kompetente lesere
Ikke alle elever med spesielle talenter føler at de får nok stimulans og støtte fra læreren, og det kan være vanskelig å vite hvordan en kan legge undervisningen til rette for at elever med særlige evner og talenter innenfor lesing skal få dette.