
“Den norske skolen må forstå at evnerike barn er en ressurs. De er ingen elite, men en gruppe som kan få problemer dersom de ikke får støtte til å utnytte sitt potensial.”
E. Idsøe, Professor ved Naturfagsenteret UiO
Om barn med stort læringspotensial
-også beskrevet som evnerike barn
Hva er et barn med stort læringspotensial?
Skoleflink, stort læringspotensial eller begge deler?
Evnerik? Stort læringspotensial? Uforløst?
Hvordan skal disse begrepene forstås? Og hva skal slike karakteristikker i det hele tatt tjene til?
Hvordan møte et barn med stort læringspotensial.
Tekst kommer snart.
Underytere
Underytere er elever som vister stor avstand mellom potensial og faktiske prestasjoner. For å bli klassifisert som en “evnerik underyter”, må avviket mellom forventet og faktisk prestasjon heller ikke være direkte resultat av en diagnostisert lærevanske. - og avviket må ha vært tilstede over en lengre periode. Underytelse blant de evnerike predikerer skolefrafall. (Idsøe, 2014, s. 144-145)
Mer tekst kommer.