“Foreningen Lykkelige barn har tro på norsk skole, men mange lærere mangler kunnskap for å gi de evnerike elevene et godt læringsutbytte. Det er et systemproblem. Hvis du ser at ting har gått galt: Det er ikke din feil, men fra nå av er det ditt ansvar!”
Ieva Fredriksen, tidliger leder i foreningen Lykkelige barn.
Om tilpasset opplæring.
Barn med stort læringspotensial
Evnerike barn/Barn med stort læringspotensial opplever en del ganger en skolehverdag som ikke møter deres faglige nivå og deres raske innlæringstakt. Dette bunner i hovedsak i at elevgruppen i flere tiår har vært "glemt" i Norge. Både fordi verken lærere eller skoleledere har lært stort om disse barna i sin utdanning, og fordi myten om at «de smarteste klarer seg alltids» har hatt sterk rot i norsk skole. Skolen kan ha et bilde av den "flinke eleven", men når barna ikke agerer i henhold til "flinkmalen", vil de ofte gå under radaren. De vil snarere kunne bli en kilde til uro enn en ressurs i klasserommet. Selv om elever med stort læringspotensial har fått mer oppmerksomhet i skolen de senere årene, opplever vi stadig at skolene ikke tilpasser undervisningen godt til denne elevgruppen.
Tilpasset opplæring (TPO)
er et grunnleggende prinsipp i norsk skole, som gjelder for alle elever, lærlinger, lærekandidater og voksne. Tilpasset opplæring er et virkemiddel for at alle skal oppleve økt læringsutbytte. Det er ingen individuell rett, men skal skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen innenfor fellesskapet. Dette er fastsatt i Opplæringslovens §1-3, som sier at "Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten." Tilpasset opplæring er de tiltakene som skolen setter inn for å sikre at alle elevene får best mulig utbytte av den ordinære opplæringen.
Veileder – tilrettelegging for barn og elever med stort læringspotensial.
Veileder fra UDIR, inkluderer også barnehagebarn.
UDIR om tilpasset opplæring.
Kompetansepakke om elever med stort læringspotensial
Denne kompetansepakken skal hjelpe lærere i skolen og ansatte i PPT å øke kompetansen om elever med stort læringspotensial. Kompetansepakken ønsker å bidra til økt anerkjennelse av elevgruppen, gi kunnskaper om hvordan vi kan identifisere dem og se hvilket handlingsrom skolen har for å tilrettelegge opplæringen for elevene på en god måte.
Lykkelige barn har satt ned et utvalg som for tiden jobber med å se på forbedringspotensiale i denne pakken og er i kontakt med UDIR om dette.
Kompetansepakke.
Mer å hente
Jøsendalutvalget gjorde et stort arbeid med å se på hvordan skolene bør jobbe med tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial.
NOU 2016: 14 Mer å hente — Bedre læring for elever med stort læringspotensial
Evnerike elever og elever med stort læringspotensial: En forskningsoppsummering
En forskningsoppsumering som dannet grunnlaget for NOU 16:14