Skoleflink, stort læringspotensial eller begge deler?
Barn med stort læringspotensial er ikke nødvendigvis alltid de flinkeste i klassen, fordi de har en indre motivasjon for å lære og utforske ting, hvilket gjør at de ikke alltid er så opptatt av hvordan de presterer. De vil vite hvorfor ting skjer – og aller helst jobbe med komplekse oppgaver man kan gå i dybden på. Elever med stort læringspotensial har en del felles karakteristika. Idsøe (2014, s. 18) har laget en tabell som viser forskjellen på skoleflinke elever og elever med stort læringspotensial. Det er viktig at lærere kjenner til disse ulike karakteristikkene når man vurderer elever og tilpasser opplæringen.
Skoleflinke elever | Elever med stort akademisk potensial |
---|---|
Kan svarene | Stiller spørsmålene |
Er interessert | Er svært nysgjerrige |
Er oppmerksomme | Er mentalt og fysisk involvert |
Har gode ideer | Har ville, rare ideer |
Arbeider hardt | Er lekne, men gjør det godt på prøver |
Svarer på spørsmålene | Diskuterer detaljert, utbroderer |
Er på toppen i alderstrinnet | Er forbi alderstrinnet |
Lytter med interesse | Viser sterke følelser og meninger |
Lytter lett | Vet allerede |
6-8 repetisjoner før mestring | 1-2 repetisjoner før mestring |
Forstår ideer | Bygger abstraksjoner |
Liker jevnaldrende | Foretrekker voksne |
Forstår meningen | Trekker slutninger |
Fullfører oppgaver | Starter prosjekter |
Er mottakelig | Er intens |
Kopierer presist | Skaper nytt |
Liker skolen | Liker læring |
Tar til seg informasjon | Bearbeider informasjon |
Tekniker | Er oppfinner |
God husker | God gjetter |
Foretrekker enkle, endefremme presentasjoner | Trives best med kompleksitet |
Er bevisste | Er ivrig observerende |
Er fornøyd med egen læring | Er svært selvkritisk |
Oppfører seg som man skal | Blir klassens klovn |
Liker rutine | Kjemper mot rutine |
Referanse: Idsøe, E. C. (2014). Elever med akademisk talent i skolen. Cappelen Damm Akademisk.