Hvordan møte et barn med stort læringspotensial.

Psykososiale behov.

Det finnes en del karakteristiske trekk som definerer elever med stort læringspotensial. Det finnes nyanser og ulike profiler innenfor gruppen evnerike barn. Det kan være at de er underytere er visuelle-spatiale,  Her er et kort sammendrag som beskriver noen av kjennetegnene:

Styrker og utfordringer som kjennetegner evnerike barn, og særlig de som er visual-spatial. (Mann, 2015)

 Styrker  Utfordringer
 Forstår forholdet og relasjonen mellom systemer  Har vanskeligheter med å forstå isolerte detaljer
 Trives med komplekse oppgaver  Strever med for enkle oppgaver (basic innhold)
 Er reflekterende  Kan bli sett på som en dagdrømmer
 Er opptatt med ideer  Kan ha utfordringer med sosiale relasjoner
 Kan manipulere visuelle bilder  Kan snakke sakte verbalt
 Har et kreativt talent  Kan streve i tradisjonelle akademiske miljøer
 Har sterk leseforståelse  Kan ha utfordringer med å dekode i selve leseprosessen
 Er bevisst på fysiske egenskaper og mønstre  Er litt treg med prosessere konvensjonelle forståelser
 Har en levende fantasi  Har vanskeligheter med å få historier ned i skriftlig form
 

Tiltak for å tilpasse undervisningen. (Mann, 2015)

 Effektive undervisningstiltak  Mindre effektive undervisningstiltak
Konsept læring Pugging
Refleksjon Rask gjenkjenning av informasjon
Utforskende læring Ordinær muntlig forelesning
Oppgaver hvor man kan manipulere objekter og være skapende Drill og repetisjon
Tverrfaglige temaer Steg for steg læring
Open ended problem solving Ta notater og skissere