
Hvordan møte et barn med stort læringspotensial.
Psykososiale behov.
Det finnes en del karakteristiske trekk som definerer elever med stort læringspotensial. Det finnes nyanser og ulike profiler innenfor gruppen evnerike barn. Det kan være at de er underytere er visuelle-spatiale, Her er et kort sammendrag som beskriver noen av kjennetegnene:
Styrker og utfordringer som kjennetegner evnerike barn, og særlig de som er visual-spatial. (Mann, 2015)
Styrker | Utfordringer |
---|---|
Forstår forholdet og relasjonen mellom systemer | Har vanskeligheter med å forstå isolerte detaljer |
Trives med komplekse oppgaver | Strever med for enkle oppgaver (basic innhold) |
Er reflekterende | Kan bli sett på som en dagdrømmer |
Er opptatt med ideer | Kan ha utfordringer med sosiale relasjoner |
Kan manipulere visuelle bilder | Kan snakke sakte verbalt |
Har et kreativt talent | Kan streve i tradisjonelle akademiske miljøer |
Har sterk leseforståelse | Kan ha utfordringer med å dekode i selve leseprosessen |
Er bevisst på fysiske egenskaper og mønstre | Er litt treg med prosessere konvensjonelle forståelser |
Har en levende fantasi | Har vanskeligheter med å få historier ned i skriftlig form |
Tiltak for å tilpasse undervisningen. (Mann, 2015)
Effektive undervisningstiltak | Mindre effektive undervisningstiltak |
---|---|
Konsept læring | Pugging |
Refleksjon | Rask gjenkjenning av informasjon |
Utforskende læring | Ordinær muntlig forelesning |
Oppgaver hvor man kan manipulere objekter og være skapende | Drill og repetisjon |
Tverrfaglige temaer | Steg for steg læring |
Open ended problem solving | Ta notater og skissere |